Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.advisorSilvennoinen, Johanna
dc.contributor.authorLeinonen, Lotta
dc.date.accessioned2022-03-14T12:08:32Z
dc.date.available2022-03-14T12:08:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80107
dc.description.abstractVuorovaikutuksella luonnon kanssa on havaittu olevan myönteisiä vaikutuksia ihmisen psykologiseen hyvinvointiin ja kognitiiviseen palautumiseen. Tutkimuksissa on keskitytty tarkastelemaan myönteisiä vaikutuksia tarkkaavuuteen ja kuormituksen säätelyyn, ja tutkimusta luontovuorovaikutuksen suhteesta luovuuteen on vielä vähäisesti. Tässä eksploratiivisessa tutkimuksessa tarkasteltiin luontoympäristöä assosiatiivista luovuutta vaativan tehtävän suoritusympäristönä. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, jossa osa vastaajista ohjattiin osallistumaan luontoympäristössä ja osa sisätilassa. Osallistujat vastasivat väitteisiin senhetkisen ympäristön ominaisuuksista sekä ympäristö- ja aistikokemuksesta siellä. Ympäristökyselyiden jälkeen vastaajille esitettiin kielellinen assosiatiivisen luovuuden tehtäväsarja. Lisäksi osallistujat täyttivät affektiivista tilaa mittaavan kyselyn tutkimuksen alussa ja lopussa. Näistä laskettiin luovan tehtävän aikainen negatiivinen ja positiivinen affekti suhteessa tutkimusta edeltäneeseen affektitasoon. Tutkimukseen vastasi 49 henkilöä. Luovuuden ja aistikokemuksen välillä oli keskivahva positiivinen korrelaatio. Lisäksi luovuuden ja negatiivisen affektin välillä oli matala negatiivinen korrelaatio. Tuloksista muodostettiin assosiatiivisen luovuuden regressiomalli, jossa aistikokemus ja negatiivinen affekti selittivät luovuuden vaihtelusta 14 %. Ympäristöllä ei ollut suoraa vaikutusta luovuuteen, mutta aistikokemus ja negatiivista affektia selittävä näköala arvioitiin korkeammalle luonnossa. Näköalan kasvaminen vähensi negatiivista affektia, jonka vähentyessä luovuus kasvoi. Lisäksi aistikokemus oli yhteydessä irtautumiseen. Tutkimustulokset ohjaavat huomioimaan luontovuorovaikutuksen kokonaisvaltaisen aistikokemuksen sekä kognitiivisen palauttavuuden teoriaperustan suhteen luovuuteen. Jatkotutkimuksissa on tärkeää huomioida visuaalisuuden lisäksi aistien kokonaisuus erityisesti suhteessa luovuuteen luontoympäristössä.fi
dc.description.abstractInteraction with nature has been found to have many beneficial effects on psychological wellbeing and cognitive recovery. Where research has focused on attention retention and stress recovery in nature, there only exists a limited amount of research on the relationship between nature and creativity. This explorative research focused on nature as a creative work environment. Research was conducted online on Webropol, where a portion of participants were guided to participate in nature and others in a building. The questionnaires explored on the properties of the environment the participants were in, their experience of the environment and the sensory experience in that environment. The questionnaires included a linguistic associative creativity test as well as two affective questionnaires, one in the beginning and the other after the creative task. This formed new affective measures of positive and negative affect during the creative task compared to pre-participation state. Forty-nine people answered the questionnaire. A medium strong positive correlation was found between associative creativity and sensory experience, as well as a low negative correlation between creativity and negative affect. Regression model of creativity showed that these explained 14 % of the variation of creativity. For the sensory experience only the sum variable of being away was found significant in explaining the variation. Environment had no direct effect on creativity, however sensory experience was higher in nature. Also, prospect, which explained variation in negative affect was higher in nature. The results indicate that the comprehensive sensory experience is a significant variable in creativity, that can enhance it. The results also connect cognitive recovery in natural environment with creativity, focusing on the variables of being away and prospect. Future research on creativity should include not only visual but a complete sensory experience when seeking to explain the influence of environment on creativity.en
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherluontovuorovaikutus
dc.subject.otherkognitiivinen palautuminen
dc.subject.otheraistikokemus
dc.subject.othertarkkaavuuden elpymisen teoria
dc.subject.otherkuormituksesta palautumisen teoria
dc.subject.othernäkymä-piilopaikka-teoria
dc.titleLuovuus luontoympäristössä : ympäristökokemuksen, ympäristön ominaisuuksien ja affektin suhde luovuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203141813
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoluonto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot