University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Elokapina-kohun muodostuminen journalismin ja Twitterin vuorovaikutteisessa julkisuudessa

Thumbnail
View/Open
622.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaskela, Elias
Date
2022
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tutkin Elokapina-ilmastoliikkeen 3. lokakuuta 2020 Helsingissä järjestämän mielenosoituksen herättämää julkista keskustelua. Poliisi keskeytti mielenosoituksen sumuttamalla mielenosoittajia kaasulla, mistä seurasi kohu sekä sosiaalisessa että journalistisessa mediassa. Tutkielmassa tarkastelen mielenosoituksen herättämää keskustelua hybridinä mediatapahtumana journalistisen median ja Twitterin välillä. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten ja missä mediatapahtuma eteni, ketkä olivat keskeisiä toimijoita tapahtumassa ja millaisia affekteja ja tulkintoja tapahtuma herätti. Tutkimusaineistoni on kaksiosainen. Ensimmäisen osan muodostavat kolmen valtakunnallisen median (Helsingin Sanomat, Iltalehti, Yle) tekemät jutut mielenosoitukseen liittyen lokakuun 2020 ajalta. Toinen aineistoni koostuu eniten huomiota herättäneistä twiiteistä mielenosoitukseen liittyen. Twiittejä on yhteensä 110. Käytän menetelmänäni monipaikkaista analyysia, jossa sovellan sekä affektintutkimuksen analyysimenetelmiä että diskurssintutkimuksen keinoja. Mielenosoituksen ympärille muodostunut mediatapahtuma rakentui nopeasti erityisesti videoiden affektiivisuuden kautta. Keskustelu kiihtyi nopeasti, ja Twitterissä näkyy keskustelun vahva polarisaatio sen mukaan, nähtiinkö poliisin toiminta oikeutettuna vai ei. Affektiivisuus tuli esiin sekä mielenosoittajia vastustavissa että kannattavissa kommenteissa muun muassa vihan, ironian ja pettymyksen kautta. Tapahtuman keskeisten toimijoiden twiitit muodostuivat solmukohdiksi, jotka keräsivät runsaasti affektiivisia kommentteja. Uutismediassa korostui erityisesti oikeusdiskurssi tapana tulkita tapahtumaa. Tapahtuma jäsentyi oikeudelliseksi kysymykseksi poliisin voimankäytöstä, minkä kautta yleinen mielipide uutismediassa kallistui mielenosoittajien puolelle. Lisäksi esiin nousee diskurssi, jossa mielenosoittajat nähtiin tavallisia kansalaisia ja normaalia elämää haittaavina häiriköinä. Elokapinan tavoitteet jäivät poliisin ja mielenosoittajien välisen konfliktin varjoon. Mediatapahtuman affektiivisuus ja dynamiikka julkisuudessa seuraavat aiemman tutkimuksen tuloksia. Tapaus kuvastaa osaltaan ilmastonmuutoskeskustelun polarisaatiota erityisesti sosiaalisessa mediassa. ...
Keywords
Elokapina hybridi mediajärjestelmä hybridi mediatapahtuma polarisaatio (yhteiskuntatieteet) sosiaalinen media mielenosoitukset media Twitter viestintä affektiivisuus verkkokeskustelu julkisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203141812

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24530]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Affektiivisen polarisaation politiikkaa : ivan, pilkan ja vähättelyn affektit Convoy-mielenosoituksen kuvaajina 

    Huisman, Asko (2023)
    Tässä tutkimuksessa analysoitiin talvella 2022 järjestetyn Convoy-mielenosoituksen ympärillä käytyä yhteiskunnallista keskustelua affektiivisen polarisaation näkökulmasta. Vaikka mielenosoitus esitettiin mediassa vain ...
  • ”Voi pyhä sylvi tätä Marinin jatkuvaa sekoilua…” : erimielisyys Twitterin uudelleentviittauksissa 

    Mäki, Vilma (2022)
    Viime vuosien aikana Suomessa huolta on herättänyt julkisen keskustelukulttuurin heikentyminen. Heikentynyt keskustelukulttuuri näkyy erityisesti Twitterissä, joka on osa laajempaa sosiaalisen median kokonaisuutta. Tutkielmani ...
  • Simultaneous Support for and Opposition to Brands : A Study on Brand Love and Hate - the Two Poles of Brand Polarisation 

    Tornberg, Jussi; Karjaluoto, Heikki; Niininen, Outi (Routledge, 2023)
    This chapter discusses the drivers of brand polarisation (i.e. simultaneously loving and hating a brand). Despite its relevance for brand managers and public relations executives, brand polarisation remains heavily ...
  • Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa 

    Salonen, Margareta; Kannasto, Elisa; Paatelainen, Laura (Informaatiotutkimuksen yhdistys, 2021)
    Societal discussions flow on social media platforms that are studied by researchers in multiple ways and through various kinds of data sets that are extracted from them. In the studies of these discussions, multimodality ...
  • Twitterin vaikutus osakemarkkinoihin 

    Koittola, Olli (2021)
    Osakemarkkinat ovat hyvin paljon tutkimusta kerännyt aihe. Niiden tieteellinen tutkiminen on aloitettu heti perustaminen yhteydessä. Twitter taas on sosiaalisen median kanavana pystynyt säilyttämään ja kasvattamaan hyvin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre