Communicative functions of #BTSLoveMyself on Twitter
Abstract
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee niitä kommunikatiivisia keinoja, jotka ovat tunnistettavissa faniyhteisö ARMY:n käyttäessä (#)BTSLoveMyself hashtagia. Hashtag on osa UNICEF:in ja eteläkorealaisyhtye BTS:n yhteistä LOVE MYSELF- kampanjaa, joka tukee nuoria ja pyrkii yhdistämään heitä yhteiseen keskusteluun ympäri maailmaa, levittäen sanomaa itsensä rakastamisen tärkeydestä.
Tarkastelussa ovat faniyhteisön yhteisöllisyyden rakentuminen, kielen keinot toteuttaa hashtagille asetettuja käyttötavoitteita, sekä kampanjan sanoman toteutuminen faniyhteisön twiiteissä. Tutkimus keskittyy LOVE MYSELF-Twitter tilin, sekä faniyhteisön twiitteihin tilillä. 66 twiittiä valikoitui tarkempaan analyysiin.
Tutkimus sovelsi menetelmiä aikaisempien tutkimusten valossa, yhdistäen diskurssintutkimusta ja SFL-teoriaa (Systemic Functional Linguistics), sekä hyödyntäen Michele Zappavignan (2011, 2015) ja Peter Wikströmin (2014) tutkimuksia hashtagien käytöstä. Tutkimus totesi hashtagin käytön korreloivan yhteisöllisyyden tunteen lisäämiseen faniyhteisössä, ja kykeni erittelemään keinoja, joilla tämä saavutettiin niin fanien itsensä toimesta kuin LOVE MYSELF- tilin keinoista aktivoida käyttäjiä hashtagin käyttöön. Kommunikatiivisia keinoja tunnistetiin pääosin yhteisö- mutta myös yksilötasolla, yhdistäen näiden kohtaamisen eri konteksteissa.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307054370Käytä tätä linkitykseen.
Language
English