University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Testing and extending predictions of the trans-contextual model for leisure-time physical activity in middle school students

Thumbnailuusi
View/Open
4.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Polet, Juho
Date
2022

 
Social-cognition approaches (e.g., the theory of planned behavior) and motivational theories (e.g., self-determination theory) have been utilized to identify the determinants of health behavior. Research applying these theories is focused on the conscious and deliberative correlates of motivated behavior. The purpose of the current dissertation was to test and develop an integrated theoretical model, known as the trans-contextual model, to identify the determinants of students’ leisure-time physical activity and the processes involved (Hagger et al., 2003). Even though there is an expanding body of research broadly supporting the application of the trans-contextual model to the prediction of leisure-time physical activity behavior in school students, the model does not consider the potential effects of constructs that represent non-conscious or automatic processes on physical activity behavior. The dissertation aimed to fill this research gap by including factors proposed to be unique predictors of behavior within the model independent of the intention-mediated effects of the social cognition and motivational constructs from the model. Specifically, past behavior, habit, trait self-control, and attitude were introduced in the model and their effects on behavior were proposed to represent a non-conscious or automatic process (Strack & Deutsch, 2004) alongside the deliberative processes proposed in the original model. The dissertation research indicates that the trans-contextual model is effective in predicting behavioral intentions, but the question that arises is whether it may predict physical activity behavior, and behavioral change, among middle school students. Amending the model with constructs that represent non-conscious, automatic processes shows promise in the prediction of physical activity within the model, given the importance of both reasoned and non-conscious, automatic processes. Strengths of the dissertation include reliance on advanced methodology and prospective designs accounting also for change over time. Limitations of the thesis include a reliance on correlational designs that limit capacity to infer causality and use of self-reports as a source of information. ...
 
Sosiaaliskognitiivisia teorioita (kuten suunnitellun käyttäytymisen teoria sekä motivaatioteorioita (kuten itsemääräämisteoria) on hyödynnetty laajasti terveyskäyttäytymiseen liittyvien prosessien tunnistamisessa. Näihin teorioihin perustuva tutkimus on keskittynyt tietoisiin ja harkintaan perustuviin motivoitua käyttäytymistä määrittäviin tekijöihin. Tämän väitöskirjan tarkoituksena oli kehittää ja testata näitä teorioita integroivaa transkontekstuaalista mallia (Hagger ym., 2003) ottamaan huomioon tietoisten ja harkintaan perustuvien terveyskäyttäytymisen determinanttien lisäksi myös ei-tietoisia ja automaattisia terveyskäyttäytymistä määrittäviä tekijöitä (Strack & Deutsch, 2004). Perusmalli ei ota riittävällä tavalla huomioon ei-tietoisten ja automaattisten tekijöiden yhteyksiä liikkumisaktiivisuuteen. Väitöskirja pyrkii täydentämään tätä tutkimusaukkoa sisällyttämällä malliin aiemman tutkimuksen perusteella ehdotettuja liikkumiskäyttäytymisen ei-tietoisia ja automaattisia aikomusvälitteisistä sosiaalisista kognitiosta ja motivaatiokonstruktioista riippumattomia tekijöitä: aikaisempi liikkumiskäyttäytyminen, liikkumistavat ja yleinen itsekontrolli. Laajennetun transkontekstuaalisen mallin avulla pyritään tunnistamaan ja selittämään yläkouluikäisten oppilaiden vapaa-ajan liikkumisaktiivisuutta määrittäviä tekijöitä ja prosesseja. Väitöskirjan neljän osatutkimuksen perusteella transkontekstuaalinen malli selittää nuorten vapaa-ajan liikkumisaikomuksia, mutta ei vapaa-ajan liikkumisaktiivisuutta tai liikkumisaktiivisuudessa tapahtuvia muutoksia. Mallin täydentäminen ei-tietoisia ja automaattisia prosesseja heijastelevilla konstruktioilla vaikuttaa tutkimuksen perusteella lupaavalta, sillä täydennetyn mallin on mahdollista huomioida sekä vapaa-ajalla tapahtuvaan liikkumisaktiivisuuteen vaikuttavat tietoiset että ei-tietoiset tekijät osana laajennettua mallia. Väitöskirjan vahvuutena ovat kehittynyt metodologia sekä ajan kanssa tapahtuvien muutosten huomioiminen mallin konstruktioissa. Väitöskirjatutkimuksen keskeisimmät rajoitteet ovat tukeutuminen korrelatiivisiin tutkimusasetelmiin ja itsearvioinnit tiedonkeruumenetelmänä. ...
 
ISBN
978-951-39-9053-4
Contains publications
  • Artikkeli I: Hagger, M., Polet, J., & Lintunen, T. (2018). The reasoned action approach applied to health behavior : Role of past behavior and tests of some key moderators using meta-analytic structural equation modeling. Social Science and Medicine, 213, 85-94. DOI: 10.1016/j.socscimed.2018.07.038
  • Artikkeli II: Polet, J., Lintunen, T., Schneider, J., & Hagger, M. S. (2020). Predicting change in middle school students’ leisure-time physical activity participation : A prospective test of the trans-contextual model. Journal of Applied Social Psychology, 50(9), 512-523. DOI: 10.1111/jasp.12691
  • Artikkeli III: Polet, J., Hassandra, M., Lintunen, T., Laukkanen, A., Hankonen, N., Hirvensalo, M., Tammelin, T., & Hagger, M. (2019). Using physical education to promote out-of school physical activity in lower secondary school students : a randomized controlled trial protocol. BMC Public Health, 19, Article 157. DOI: 10.1186/s12889-019-6478-x
  • Artikkeli IV: Polet, J., Schneider, J., Hassandra, M., Lintunen, T., Laukkanen, A., Hankonen, N., Hirvensalo, M., Tammelin, T. H., Hamilton, K., & Hagger, M. S. (2021). Predictors of school students’ leisure-time physical activity : An extended trans-contextual model using Bayesian path analysis. PLoS ONE, 16(11), Article e0258829. DOI: 10.1371/journal.pone.0258829
Keywords
Trans-contextual model transkontekstuaalinen malli physical activity fyysinen aktiivisuus theoretical integration teoreettinen integraatio past behavior aikaisempi käyttäytyminen liikkumistavat physical activeness leisure-time vapaa-aika habits tottumukset self-control itsehallinta attitudes asenteet
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9053-4

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3058]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Predicting change in middle school students’ leisure-time physical activity participation : A prospective test of the trans-contextual model 

    Polet, Juho; Lintunen, Taru; Schneider, Jekaterina; Hagger, Martin S. (Wiley-Blackwell, 2020)
    We applied the trans-contextual model (TCM) to examine the effects of middle school students’ perceived autonomy support from their physical education (PE) teachers on autonomous motivation toward PE in school and, critically, ...
  • Predictors of school students’ leisure-time physical activity : An extended trans-contextual model using Bayesian path analysis 

    Polet, Juho; Schneider, Jekaterina; Hassandra, Mary; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Hankonen, Nelli; Hirvensalo, Mirja; Tammelin, Tuija H.; Hamilton, Kyra; Hagger, Martin S. (Public Library of Science, 2021)
    The present study aimed to examine effects of motivational and social cognition constructs on children’s leisure-time physical activity participation alongside constructs representing implicit processes using an extended ...
  • Predicting school students’ physical activity intentions in leisure-time and school recess contexts : testing an integrated model based on self-determination theory and theory of planned behavior 

    Pasi, Heidi; Lintunen, Taru; Leskinen, Esko; Hagger, Martin S. (Public Library of Science (PLoS), 2021)
    Background Identifying psychological correlates of children’s physical activity intentions may signpost potentially modifiable targets for interventions aimed at promoting physical activity participation. School recess ...
  • Trans-Contextual Model Predicting Change in Out-of-School Physical Activity : A One-Year Longitudinal Study 

    Kalajas-Tilga, Hanna; Hein, Vello; Koka, Andre; Tilga, Henri; Raudsepp, Lennart; Hagger, Martin S. (SAGE Publications, 2022)
    The aim of the current study was to test the long-term predictive validity of the trans-contextual model in accounting for variance in adolescents’ out-of-school physical activity measured by self-report and accelerometer ...
  • Predicting leisure time physical activity in Finnish school students : a longitudinal study of the trans-contextual model 

    Hansen, Maiken Rømer (2018)
    Considering the consequences of inactivity among children, a central question is how to motivate them to become more physically active. The trans-contextual model (TCM) explains how autonomy support in one context lead to ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre