Opinto-ohjaajien koulutusmäärä Suomessa 1971-2022
Vuorinen, R. (2022). Opinto-ohjaajien koulutusmäärä Suomessa 1971-2022. Valtakunnallisen ohjausalan osaamiskeskuksen työpapereita.6. Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-978-951-39-9072-5
Julkaistu sarjassa
Valtakunnallisen ohjausalan osaamiskeskuksen työpapereitaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja, Valtakunnallinen ohjausalan osaamiskeskus ja Koulutuksen tutkimuslaitos
Ohjausalan ammattilaisten valmiudet ja osaaminen laadukkaaseen ja monikanavaiseen
ohjaustyöhön hyväksytään kansainvälisesti yhdeksi keskeiseksi elinikäisen ohjauksen
kansalliseksi laatukriteeriksi. Suomessa perusopetuksessa ja toisella asteella toimivien
ohjaajien kelpoisuudet on määritelty lainsäädännössä. Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä työ-
ja elinkeinoministeriön hyväksymän elinikäisen ohjauksen kansallisen strategian 2020–23
yhtenä tavoitteena on käynnistää ohjaajakoulutuksen kokonaisarviointi, jossa tarkastellaan
ammattilaisten osaamisvaatimuksia eri konteksteissa, eri koulutuspolkuja ja -rakenteita sekä
sisältöjä niin suomen- kuin ruotsinkielisen koulutuksen osalta (Valtioneuvosto, 2020). Tähän
raporttiin on koottu yhteenveto opinto-ohjaajien koulutusmäärästä Suomessa vuosina 1971–
2022. Viidenkymmenen vuoden aikana yli 6500 opiskelijaa on hankkinut Suomessa opinto-
ohjaajan kelpoisuuden. Vuonna 2022 opinto-ohjaajien suomenkielistä koulutusta järjestetään
kahdessa yliopistossa ja viidessä ammattikorkeakoulussa. Opinto-ohjaajien ruotsinkielinen
koulutus käynnistettiin uudelleen vuonna 2019 Åbo Akademissa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
978-951-39-9072-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9014Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
Peruskoulusta toiselle asteelle -nivelvaihe Espoossa : opinto-ohjaajien ja opiskelijoiden näkemyksiä nivelvaiheen ohjauksen nykytilasta
Kettunen, Sisko-Liisa (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2005) -
Opinto-ohjaajien koulutusmäärä Suomessa 1971–2020
Vuorinen, Raimo (2020)Ohjausalan ammattilaisten pätevyys on yksi viidestä Euroopan unionin jäsenmaiden hyväksymistä elinikäisen ohjauksen kansallisista laatukriteereistä. Suomessa perusopetuksessa ja toisella asteella toimivien ohjaajien ... -
Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä.
Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.