University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Teachers’ Practices and Competence to Assess Students’ Academic Skills in Primary School

Thumbnail
View/Open
5.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Virinkoski, Riitta
Date
2022

 
The aim of the present thesis was to introduce the findings concerning primary school teachers’ assessment practices of students’ academic skills, the accuracy of the assessments, and the connection between the length of part-time special education and the development of students’ academic skills. First, it examined class teachers and special education needs (SEN) teachers’ assessment practices (tests, qualitative assessments, and curriculum-based measures), and their ability to assess reading in Grades 1 and 6 (SEN teachers only), and second, it explored the relation between the development of students’ academic skills across Grades 1 to 4 and the reasons for and the length of part-time special education. The data for the sub-studies were drawn from two Finnish longitudinal studies: Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia (JLD) and the First Steps study. The samples in the sub-studies were: 103 teachers and 113 students in Grade 1 (study I), 29 teachers and 55 students in Grade 6 (study II), and 35 teachers and 130 students in Grades 1 to 4 (study III). The data comprised teacher questionnaires, student ratings, and students’ test scores of literacy and math skills. The data were analyzed using statistical methods. The results showed that in Grade 1, most class teachers used one assessment practice, while SEN teachers usually combined two practices. In Grade 6, SEN teachers preferred multiple practices, but qualitative practices were considered the most important. Associations between the teacher ratings and test scores were mostly moderate, and typically performing students were identified better than struggling students, except in study I where SEN teachers identified all at-risk students in Grade 1. The identification of typically performing students in reading comprehension was the most challenging for the SEN teachers in Grade 6. Finally, the development of literacy and math skills among the students in the long-lasting part-time special education support group across Grades 1 to 4 lagged behind the other two groups of students (Study III). The findings indicate that to gain a comprehensive view of the students’ skills, using various assessment practices is recommended. And after identifying the risk or learning difficulty, more attention should be paid to monitoring skill development. ...
 
Tässä väitöskirjassa käsiteltiin alakoulun opettajien akateemisten taitojen arviointimenetelmiä, arviointien tarkkuutta sekä osa-aikaisen erityisopetuksen keston vaikutusta oppilaiden taitojen kehittymiseen. Tavoitteena oli tutkia luokan- ja erityisopettajien arviointimenetelmiä, eli laadullista arviointia, testiarviointia ja opetussuunnitelmapohjaista arviointia, ja kykyä arvioida oppilaiden lukutaitoa ensimmäisellä ja kuudennella (vain erityisopettajat) luokalla sekä 1-4-luokkien oppilaiden akateemisten taitojen kehityksen ja osa-aikaisen erityisopetuksen syiden ja keston välistä suhdetta. Osatutkimusten aineistot olivat peräisin kahdesta suomalaisesta pitkittäistutkimuksesta: Lapsen Kielen Kehitys (LKK) ja Alkuportaat. Otokset osatutkimuksissa olivat 103 opettajaa ja 113 oppilasta luokalla 1 (tutkimus I), 29 opettajaa ja 55 oppilasta luokalla 6 (tutkimus II) sekä 35 opettajaa ja 130 oppilasta luokka-asteilla 1–4 (tutkimus III). Aineisto koostui opettajien kyselylomakkeista, opettajien tekemistä oppilasarvioista ja oppilaiden lukutaidon ja matematiikan testituloksista. Aineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen. Tulokset osoittivat, että 1. luokalla luokanopettajat käyttivät vain yhtä arviointimenetelmää, erityisopettajat puolestaan yleensä kahta menetelmää. Erityisopettajat (tutkimus II) suosivat useita arviointitapoja, mutta laadullisia menetelmiä pidettiin tärkeimpänä. Opettajien arvioiden ja oppilaiden testitulosten väliset yhteydet olivat enimmäkseen kohtalaisia, ja ikätasolle tyypillisesti suoriutuvat oppilaat tunnistettiin paremmin kuin lukemisessaan vaikeuksia kohtaavat oppilaat, paitsi että Alkuportaiden erityisopettajat tunnistivat kaikki 1. luokan oppilaat, joilla oli riski lukivaikeuksiin. Kuudennella luokalla erityisopettajien oli vaikeinta tunnistaa oppilaita, jotka suoriutuivat ikätasolle tyypillisesti luetun ymmärtämisessä. Lukemisen ja matematiikan taitojen kehitys luokilla 1-4 oli hitaampaa pitkäkestoisen erityisopetuksen tukiryhmässä verrattuna kahteen muuhun ryhmään (tutkimus III). Tulokset osoittivat, että kokonaisvaltaisen näkemyksen saamiseksi oppilaiden akateemisista taidoista erilaisia arviointimenetelmiä tulee käyttää monipuolisesti. Lisäksi riskin tai oppimisvaikeuden tunnistamisen jälkeen olisi kiinnitettävä enemmän huomiota taitojen kehityksen seurantaan. ...
 
ISBN
978-951-39-9032-9
Contains publications
  • Artikkeli I: Virinkoski, R., Lerkkanen, M.-K., Holopainen, L., Eklund, K., & Aro, M. (2018). Teachers’ Ability to Identify Children at Early Risk for Reading Difficulties in Grade 1. Early Childhood Education Journal, 46(5), 497-509. DOI: 10.1007/s10643-017-0883-5. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/59229
  • Artikkeli II: Virinkoski, R., Lerkkanen, M.-K., Eklund, K., & Aro, M. (2022). Special Education Teachers’ Identification of Students’ Reading Difficulties in Grade 6. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 59-72. DOI: 10.1080/00313831.2020.1833241
  • Artikkeli III: Virinkoski, R., Eklund, K., Lerkkanen, M.-K., Holopainen, L., & Aro, M. (2021). Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education. Learning and Individual Differences, 85, 101956. DOI: 10.1016/j.lindif.2020.101956. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/79669
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9032-9

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3177]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The role of academic buoyancy and emotions in students’ learning‐related expectations and behaviours in primary school 

    Hirvonen, Riikka; Putwain, David W.; Määttä, Sami; Ahonen, Timo; Kiuru, Noona (John Wiley & Sons; British Psychological Society, 2020)
    Background Academic buoyancy refers to students’ ability to come through ordinary challenges they face in the academic context, and it can positively contribute to students’ beliefs and behaviours in learning situations. ...
  • Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views 

    Vaarala, Taru (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen ...
  • Primary school teachers' and P.E. teachers' accuracy in assessing children's gross motor performance 

    Parkkinen, Timo (1998)
  • Initial French language teacher education policy in Greece and curriculum evaluation among student teachers of FLE 

    Karatsiori, Marianthi (Centre for Applied Language Studies at the University of Jyväskylä, 2015)
    This paper presents initial language teacher education policy adopted in Greece and describes a study which examines student teachers’ of FLE (Français Langue Étrangère) perception of their initial teacher education and ...
  • Classroom effect on primary school students’ self-concept in literacy and mathematics 

    Vasalampi, Kati; Pakarinen, Eija; Torppa, Minna; Viljaranta, Jaana; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija (Springer, 2020)
    According to the big-fish-little-pond effect (BFLP) model, high individual academic performance in a particular subject is related to high self-concept in that subject, whereas high average classroom performance has a ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre