Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVeivo, Outi
dc.contributor.authorPollari, Pirjo
dc.contributor.authorToomar, Jaana
dc.contributor.authorMäntylä, Katja
dc.contributor.editorHildén, Raili
dc.contributor.editorPortaankorva-Koivisto, Päivi
dc.contributor.editorMäkipää, Toni
dc.date.accessioned2022-02-24T08:29:55Z
dc.date.available2022-02-24T08:29:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationVeivo, O., Pollari, P., Toomar, J., & Mäntylä, K. (2021). ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi. In R. Hildén, P. Portaankorva-Koivisto, & T. Mäkipää (Eds.), <i>Aineenopetus ja aiheenopetus</i> (pp. 49-70). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 20. <a href="http://hdl.handle.net/10138/340235" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/340235</a>
dc.identifier.otherCONVID_104346363
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79924
dc.description.abstractSuomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen opetuksen varhentaminen, on jo tehty. Ne eivät kuitenkaan ole juurikaan lisänneet muiden vieraiden kielten opiskelun suosiota, vaan valtaosa oppilaista ja opiskelijoista opiskelee edelleen vain englantia kotimaisten kielten lisäksi. Kysyimme kieltenopettajilta, millaisia keinoja eri kouluasteilla on jo ollut käytössä valintojen monipuolistamiseksi sekä millaisilla konkreettisilla keinoilla kielivalintoja vielä voitaisiin monipuolistaa. Aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2021 Webropol-kyselyllä, joka oli suunnattu eri koulutusasteiden kielten opettajille. Tulokset osoittavat, että oppilaitoksissa on jo tehty monia sellaisia toimenpiteitä, joihin opettajat ja koulut itse voivat vaikuttaa. Tulevaisuudessa kielivalintojen monipuolistamiseen toivotaan paikallisten toimien sijaan laajempia koulutuspoliittisia ratkaisuja.fi
dc.description.abstractStudying optional languages is in decline in Finland. Often, English is the only language that is studied alongside Finnish and Swedish, the compulsory national languages. Measures such as starting the study of foreign languages earlier have not had a significant effect on the situation. In this paper, we discuss language teachers’ (n=349) views on what has been done and what could and should be done to increase studying optional languages. The data were collected in January-February 2021 via a Webropol questionnaire that was distributed to language teachers at a range of institutions from pre-primary to adult education. The results show that teachers and schools have taken numerous measures to try to attract students. However, rather than local measures, the participants called for nationwide educational policies that would address the issue.en
dc.format.extent253
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherHelsingin yliopisto
dc.relation.ispartofAineenopetus ja aiheenopetus
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/340235
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielivaranto
dc.subject.otherlanguage skills
dc.subject.otherstudying optional languages
dc.subject.otherstudying foreign languages
dc.subject.otherlanguage policy
dc.title”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202241657
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-5993-33-2
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange49-70
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielipolitiikka
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokielivalinnat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9310
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p249
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15028
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8029
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p556
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA3


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright