dc.contributor.author | Veivo, Outi | |
dc.contributor.author | Pollari, Pirjo | |
dc.contributor.author | Toomar, Jaana | |
dc.contributor.author | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.editor | Hildén, Raili | |
dc.contributor.editor | Portaankorva-Koivisto, Päivi | |
dc.contributor.editor | Mäkipää, Toni | |
dc.date.accessioned | 2022-02-24T08:29:55Z | |
dc.date.available | 2022-02-24T08:29:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Veivo, O., Pollari, P., Toomar, J., & Mäntylä, K. (2021). ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi. In R. Hildén, P. Portaankorva-Koivisto, & T. Mäkipää (Eds.), <i>Aineenopetus ja aiheenopetus</i> (pp. 49-70). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 20. <a href="http://hdl.handle.net/10138/340235" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/340235</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_104346363 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79924 | |
dc.description.abstract | Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen opetuksen varhentaminen, on jo tehty. Ne eivät kuitenkaan ole juurikaan lisänneet muiden vieraiden kielten opiskelun suosiota, vaan valtaosa oppilaista ja opiskelijoista opiskelee edelleen vain englantia kotimaisten kielten lisäksi. Kysyimme kieltenopettajilta, millaisia keinoja eri kouluasteilla on jo ollut käytössä valintojen monipuolistamiseksi sekä millaisilla konkreettisilla keinoilla kielivalintoja vielä voitaisiin monipuolistaa. Aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2021 Webropol-kyselyllä, joka oli suunnattu eri koulutusasteiden kielten opettajille. Tulokset osoittavat, että oppilaitoksissa on jo tehty monia sellaisia toimenpiteitä, joihin opettajat ja koulut itse voivat vaikuttaa. Tulevaisuudessa kielivalintojen monipuolistamiseen toivotaan paikallisten toimien sijaan laajempia koulutuspoliittisia ratkaisuja. | fi |
dc.description.abstract | Studying optional languages is in decline in Finland. Often, English is the only language that is studied alongside Finnish and Swedish, the compulsory national languages. Measures such as starting the study of foreign languages earlier have not had a significant effect on the situation. In this paper, we discuss language teachers’ (n=349) views on what has been done and what could and should be done to increase studying optional languages. The data were collected in January-February 2021 via a Webropol questionnaire that was distributed to language teachers at a range of institutions from pre-primary to adult education. The results show that teachers and schools have taken numerous measures to try to attract students. However, rather than local measures, the participants called for nationwide educational policies that would address the issue. | en |
dc.format.extent | 253 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Helsingin yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Aineenopetus ja aiheenopetus | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/340235 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kielivaranto | |
dc.subject.other | language skills | |
dc.subject.other | studying optional languages | |
dc.subject.other | studying foreign languages | |
dc.subject.other | language policy | |
dc.title | ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202241657 | |
dc.contributor.laitos | Normaalikoulu | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Teacher Training School | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-33-2 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 49-70 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielipolitiikka | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kielivalinnat | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9310 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p249 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24061 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2573 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15028 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8029 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p30184 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p556 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |