dc.contributor.advisor | Oinas, Tomi | |
dc.contributor.author | Ollikainen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2022-02-21T08:02:07Z | |
dc.date.available | 2022-02-21T08:02:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79853 | |
dc.description.abstract | Koulutuksen ja työelämän välinen suhde on ollut pitkään tarkastelussa. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan uudenlaisia valmiuksia, joihin korkeakoulutuksen on pystyttävä vastaamaan. Yliopistojen reagointikykyä työelämän osaamistarpeisiin on haluttu parantaa, ja se on näkynyt myös yliopistokoulutuksessa. Tästä herää kysymys, miten yliopisto-opinnot opettavat työelämätaitoja ja mitkä työelämätaitojen ulottuvuudet koetaan tärkeimmiksi valmistumisen jälkeisen työuran kannalta.
Tässä kvantitatiivisessa tutkielmassa tarkastelen yliopistoissa opittuja työelämätaitoja ja yliopistokoulutuksen laatua valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta. Tutkielman aineistona käytän Aarresaari-verkoston Valmistuneiden uraseuranta -aineistosarjan viimeisinä versiota vuodelta 2020. Aineiston analyysimenetelminä käytän faktorianalyysia ja lineaarista regressioanalyysia. Työelämätaitoja on ryhmitelty teoriakirjallisuudessa, jotta niitä voitaisiin tarkastella syvemmin. Tässä tutkielmassa ryhmittelen empiirisen aineiston työelämätaitoja eri ulottuvuuksiin. Ensimmäinen tutkimuskysymys tutkielmassa on, kuinka ulottuvuudet vastaavat teoreettista jaottelua. Yliopistokoulutuksessa koulutusalat tuottavat hyvin erilaista osaamista. Toisaalta koulutusalat ovat Suomessa vahvasti sukupuolittuneet. Tutkielmani toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastelen, selittävätkö koulutusala, sukupuoli ja työelämätaitojen ulottuvuudet sitä, että koulutusta on pidetty laadukkaana valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että teoreettinen jaottelu sopii empiirisen aineiston analyysin jaotteluun vain osin. Tarkasteltaessa koulutuksen laadukkuutta havaitaan, että koulutusalat ja sukupuoli eivät selitä tai selittävät vain osin työelämätaitojen ulottuvuuksien oppimista. Työelämätaitoulottuvuuksista Ajattelun taidot ja Työskentelyn taidot selittävät vahvimmin koulutuksen laadukkaana pitämistä. Tulokset vahvistavat sen, että yliopistokoulutus tuottaa yleisiä työelämätaitoja, ja ne koetaan tärkeiksi myöhemmällä työuralla. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Yliopistosta moninaiseen asiantuntijatyöhön : tarkastelussa yliopistossa opitut työelämätaidot ja koulutuksen laatu | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202211591 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteiskuntapolitiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Policy | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 209 | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | työyhteisötaidot | |
dc.subject.yso | korkea-asteen koulutus | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |