Yliopistosta moninaiseen asiantuntijatyöhön : tarkastelussa yliopistossa opitut työelämätaidot ja koulutuksen laatu
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulutuksen ja työelämän välinen suhde on ollut pitkään tarkastelussa. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan uudenlaisia valmiuksia, joihin korkeakoulutuksen on pystyttävä vastaamaan. Yliopistojen reagointikykyä työelämän osaamistarpeisiin on haluttu parantaa, ja se on näkynyt myös yliopistokoulutuksessa. Tästä herää kysymys, miten yliopisto-opinnot opettavat työelämätaitoja ja mitkä työelämätaitojen ulottuvuudet koetaan tärkeimmiksi valmistumisen jälkeisen työuran kannalta.
Tässä kvantitatiivisessa tutkielmassa tarkastelen yliopistoissa opittuja työelämätaitoja ja yliopistokoulutuksen laatua valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta. Tutkielman aineistona käytän Aarresaari-verkoston Valmistuneiden uraseuranta -aineistosarjan viimeisinä versiota vuodelta 2020. Aineiston analyysimenetelminä käytän faktorianalyysia ja lineaarista regressioanalyysia. Työelämätaitoja on ryhmitelty teoriakirjallisuudessa, jotta niitä voitaisiin tarkastella syvemmin. Tässä tutkielmassa ryhmittelen empiirisen aineiston työelämätaitoja eri ulottuvuuksiin. Ensimmäinen tutkimuskysymys tutkielmassa on, kuinka ulottuvuudet vastaavat teoreettista jaottelua. Yliopistokoulutuksessa koulutusalat tuottavat hyvin erilaista osaamista. Toisaalta koulutusalat ovat Suomessa vahvasti sukupuolittuneet. Tutkielmani toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastelen, selittävätkö koulutusala, sukupuoli ja työelämätaitojen ulottuvuudet sitä, että koulutusta on pidetty laadukkaana valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että teoreettinen jaottelu sopii empiirisen aineiston analyysin jaotteluun vain osin. Tarkasteltaessa koulutuksen laadukkuutta havaitaan, että koulutusalat ja sukupuoli eivät selitä tai selittävät vain osin työelämätaitojen ulottuvuuksien oppimista. Työelämätaitoulottuvuuksista Ajattelun taidot ja Työskentelyn taidot selittävät vahvimmin koulutuksen laadukkaana pitämistä. Tulokset vahvistavat sen, että yliopistokoulutus tuottaa yleisiä työelämätaitoja, ja ne koetaan tärkeiksi myöhemmällä työuralla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana
Malinen, Riikka (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten ... -
Business Cooperation - Improving The Working Life Relevance of Higher Education
Myllymäki, Mikko; Määttälä, Jukka; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)Education programmes should provide students with the skills for working life. This is important not only for students, but also for companies. Skills refers, in addition to competence in a specific area, to general ... -
Työelämäpedagogiikka käsitteenä ja tutkimuskohteena
Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi; Helin, Jouni (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Johdanto: Miksi työelämäpedagogiikkaa?
Tynjälä, Päivi; Helin, Jouni; Virtanen, Anne (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020) -
Työelämäpedagogisia malleja
Tynjälä, Päivi; Virtanen, Anne; Helin, Jouni (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)