Show simple item record

dc.contributor.advisorOinas, Tomi
dc.contributor.authorOllikainen, Antti
dc.date.accessioned2022-02-21T08:02:07Z
dc.date.available2022-02-21T08:02:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79853
dc.description.abstractKoulutuksen ja työelämän välinen suhde on ollut pitkään tarkastelussa. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan uudenlaisia valmiuksia, joihin korkeakoulutuksen on pystyttävä vastaamaan. Yliopistojen reagointikykyä työelämän osaamistarpeisiin on haluttu parantaa, ja se on näkynyt myös yliopistokoulutuksessa. Tästä herää kysymys, miten yliopisto-opinnot opettavat työelämätaitoja ja mitkä työelämätaitojen ulottuvuudet koetaan tärkeimmiksi valmistumisen jälkeisen työuran kannalta. Tässä kvantitatiivisessa tutkielmassa tarkastelen yliopistoissa opittuja työelämätaitoja ja yliopistokoulutuksen laatua valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta. Tutkielman aineistona käytän Aarresaari-verkoston Valmistuneiden uraseuranta -aineistosarjan viimeisinä versiota vuodelta 2020. Aineiston analyysimenetelminä käytän faktorianalyysia ja lineaarista regressioanalyysia. Työelämätaitoja on ryhmitelty teoriakirjallisuudessa, jotta niitä voitaisiin tarkastella syvemmin. Tässä tutkielmassa ryhmittelen empiirisen aineiston työelämätaitoja eri ulottuvuuksiin. Ensimmäinen tutkimuskysymys tutkielmassa on, kuinka ulottuvuudet vastaavat teoreettista jaottelua. Yliopistokoulutuksessa koulutusalat tuottavat hyvin erilaista osaamista. Toisaalta koulutusalat ovat Suomessa vahvasti sukupuolittuneet. Tutkielmani toisessa tutkimuskysymyksessä tarkastelen, selittävätkö koulutusala, sukupuoli ja työelämätaitojen ulottuvuudet sitä, että koulutusta on pidetty laadukkaana valmistumisen jälkeisen työuran näkökulmasta. Tutkielman tulokset osoittavat, että teoreettinen jaottelu sopii empiirisen aineiston analyysin jaotteluun vain osin. Tarkasteltaessa koulutuksen laadukkuutta havaitaan, että koulutusalat ja sukupuoli eivät selitä tai selittävät vain osin työelämätaitojen ulottuvuuksien oppimista. Työelämätaitoulottuvuuksista Ajattelun taidot ja Työskentelyn taidot selittävät vahvimmin koulutuksen laadukkaana pitämistä. Tulokset vahvistavat sen, että yliopistokoulutus tuottaa yleisiä työelämätaitoja, ja ne koetaan tärkeiksi myöhemmällä työuralla.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleYliopistosta moninaiseen asiantuntijatyöhön : tarkastelussa yliopistossa opitut työelämätaidot ja koulutuksen laatu
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202211591
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysotyöyhteisötaidot
dc.subject.ysokorkea-asteen koulutus
dc.subject.ysoyliopistot
dc.subject.ysoosaaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright