Samalta viivalta? : huono-osaisuus nuoruusiän näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielmassani selvitän, miten nuorten huono-osaisuutta ja ylisukupolvista huono-osaisuutta on tutkittu nuoruusiän näkökulmasta. Aihe on tärkeä, sillä sosiaalisen huono-osaisuuden ylisukupolvisuuden katkaiseminen on yhteiskunnallisesti merkittävä tavoite. Tämä on myös mielenkiintoinen tutkimuskohde eriarvoisuuden näkökulmasta. Tutkimusten mukaan sosiaalinen asema vakiintuu 35 ikävuoteen mennessä, jonka jälkeen sosiaalinen asema ei enää tyypillisesti muutu. Tämä tarkoittaa, että sosiaalisen liikkuvuuden kannalta merkittävät muutokset tapahtuvat usein jo nuoruudessa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys paikantuu sosiaalisen liikkuvuuden teoriaan ja sosiaaliseen perimään.
Tutkimuksen menetelmä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen pyrkinyt tuottamaan mahdollisimman kattavan ja moninaisen katsauksen nuorten huono-osaisuuteen. Tutkimuksen aineisto muodostuu 13 tutkimusartikkelista, jotka on julkaistu vuosina 2011–2019.
Tutkimustulosten perusteella nuorten huono-osaisuus on hyvin monimuotoinen ilmiö. Nuori
aikuisuus näyttäytyy aineiston pohjalta elämänvaiheena, joka voi altistaa erilaisille riskeille, joilla voi olla huono-osaisuuteen johtavia seurauksia. Huono-osaisuusriskiin vaikuttaa myös sosiaalinen perimä. Tutkimustulosten perusteella vanhempien arvot, asenteet sekä puutteelliset sosiaaliset ja kulttuuriset resurssit selittävät osittain huono-osaisuuden periytymistä seuraavalle sukupolvelle. Tulosten perusteella vanhempien toimeentulotuen asiakkuus kasvattaa voimakkaasti riskiä sille, että myös nuori aikuinen saa itse toimeentulotukea. Vanhempien koulutus on yhteydessä sekä nuoren jatko-opintoihin että tulotasoon nuorena aikuisena. Myös koulupudokkuus on ylisukupolvista. Työttömyys ja koulutuksen puute ja sitä kautta usein matala tulotaso, siirtyvät sukupolvelta toiselle. Huono-osainen perhetausta on sekä yhteydessä nuoren koulutuspolkuun että ennustaa matalampaa koulutustasoa. Tutkimustulosten perusteella varhainen puuttuminen on tärkeässä roolissa huono-osaisuuden ehkäisyssä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Kuulutaan sinne niinku öö luokkaan” : pitkäaikaisköyhyys ja köyhyyden periytyvyys luokan näkökulmasta
Rajamäki, Satu Piia Karoliina (2019)Tutkielman tarkoitus on selvittää rakenteita pitkäaikaisköyhyyden ja periytyvän köyhyyden takana. Yhteiskunnan rakenteista huomio kiinnittyy nimenomaan luokkarakenteeseen. Tavoitteena on tarkastella sosiaaliluokan yhteyttä ... -
Nuorten sosiaalisen pääoman kehittymiseen vaikuttavat tekijät
Teperi, Tanja (2023)Tämä tutkielma käsittelee nuorten sosiaalista pääomaa ja sen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tarkastelen aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella, mitkä tekijät vaikuttavat nuoren sosiaaliseen pääoman kehittymiseen ... -
Perhe, työttömyys ja lama
Virmasalo, Ilkka (Jyväskylän yliopisto, 2002)Huono-osaisuus työmarkkinoilla kasautuu perheisiin. Näin ollen voidaan kärjistetysti sanoa perheen olevan joillekin ongelma. Työttömyyden kasautumisen ongelman alkua on vaikea osoittaa, mutta kyse ei ole yksinomaan ... -
Lapsiperheköyhyys ja huono-osaisuus : lapsen kehitystä suojaavat tekijät kodin olosuhteissa
Timonen, Virpi (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee lapsen kehitystä suojaavia tekijöitä kodin olosuhteissa, silloin kun lapsiperhettä kuormittavat köyhyys ja huono-osaisuus. Tutkielman aineiston avulla saadaan tietoa, mitkä tekijät ... -
Urban neighbourhoods and guidance counselling in basic education : a spatial justice approach
Kalalahti, Mira (Routledge, 2023)This study sought to gain a deeper understanding of the spatiality and spatial justice of guidance counselling in basic education. The spatial framework was applied to analyse the recognition of diversity and adolescents’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.