dc.contributor.advisor | Tuunanen, Tuure | |
dc.contributor.author | Ulander, Santeri | |
dc.date.accessioned | 2022-02-16T06:50:17Z | |
dc.date.available | 2022-02-16T06:50:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79789 | |
dc.description.abstract | Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja
yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen
arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja
Untappd yhdessä luovat tai tuhoavat arvoa. Arvon yheisluonnin viitekehys
kuluttajille suunnatuissa tietojärjestelmissä (CIS) on käytössä empiirisessä
vaiheessa, jossa suoritetaan puolistrukturoitu laadullinen haastattelu laddering menetelmän avulla (n=26). Haastattelun tulokset analysoitiin temaattisesti CIS
viitekehystä hyväksikäyttäen, jonka lopputuloksena on viisi teemakarttaa, jotka
kuvaavat kuinka arvoa yhteisluodaan Untappdissa ja yksi teemakartta, mikä
näyttää miten arvo yhteistuhoutuu Untappdissa. Tutkimusten tulokset
osoittavat, että arvoa yhteisluodaan lähinnä järjestelmän arvolupauksien avulla.
Varsinkin käytön sosiaalinen luonne ja käytön konteksti korostuvat tuloksissa.
Arvon yhteistuhoutuminen osoittautui lieväksi ilmiöksi. Tämä tutkimus edistää
palvelutieteiden kirjallisuutta tarjoamalla tietoa siitä, miten arvoa yhteisluodaan
ja yhteistuhotaan digitaalisessa palvelussa. Se myös vahvistaa käsitystä siitä, että
CIS-viitekehys yhdessä laddering-tekniikan ja temaattisen analyysin kanssa on
sopiva yhdistelmä arvon yhteisluonnin ja yhteistuhon tutkimiseen. Tästä
huolimatta tutkimuksen rajallisuus tiedostetaan ja laaja-alaisempi tutkimus on
tervetullutta. | fi |
dc.description.abstract | his master’s thesis studies how value is co-created and co-destructed in Un tappd, social application for rating beers. Goal of the study is to gain understand ing on how individuals and Untappd jointly create or destroy value. The frame work for value co-creation in Consumer Information Systems (CIS) is used as a
framework during the empirical phase, where semi-structured qualitative inter view, laddering method (n=26) is utilized. Results of the interview were themat ically analyzed using the CIS framework, resulting in five theme maps, which
illustrate how value is co-created in Untappd and one theme map, which displays
how value is co-destroyed in Untappd. Findings indicate that the value co-crea tion in Untappd happens mostly through system value propositions. Especially
social nature of use and context of use stand out. Value co-destruction turned out
to be a minor phenomenon in this study. This study contributes towards service
science literature by offering insight how value is co-created and co-destructed
in a digital service. It also confirms that CIS framework along with laddering
technique and thematical analysis is a suitable combination for studying value
co-creation and co-destruction. Still, limitations of the study are acknowledged
and broader research on the subject is welcomed. | en |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | service-dominant logic | |
dc.subject.other | digital service | |
dc.subject.other | value | |
dc.subject.other | value co-creation | |
dc.subject.other | value co-destruction | |
dc.subject.other | palvelulähtöinen ajattelu | |
dc.subject.other | digitaalinen palvelu | |
dc.subject.other | arvo | |
dc.subject.other | arvon yhteisluonti | |
dc.subject.other | arvon yhteistuhoaminen | |
dc.title | Value co-creation and co-destruction in Untappd | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202161517 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | sähköiset palvelut | |
dc.subject.yso | arvonluonti | |
dc.subject.yso | palvelut | |
dc.subject.yso | electronic services | |
dc.subject.yso | value creation | |
dc.subject.yso | services | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |