Show simple item record

dc.contributor.advisorHaimi, Jari
dc.contributor.authorKumpulainen, Benjami
dc.date.accessioned2022-02-07T13:13:01Z
dc.date.available2022-02-07T13:13:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79665
dc.description.abstractIlmaston lämpenemisen tuomat haasteet ja huoli tulevaisuudesta voivat aiheuttaa ilmastoahdistusta nuorissa. Opetussuunnitelmissa kiinnitetään nykyisin paljon huomiota ilmastonmuutokseen. Tärkeää onkin selvittää, miten opetus ja materiaalit vastaavat lukiolaisten huoleen ilmastonmuutoksesta. Tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin opiskelijat kokivat ilmastoahdistusta, miten hyvin he tunsivat ilmastonmuutoksen ilmiönä ja ilmastoahdistuksen käsitteenä sekä millaiseksi he kokivat aiheen opetuksen. Tutkimus toteutettiin kyselynä lukiolaisille ja heidän opettajilleen helmi-maaliskuussa 2020. Kyselyssä oli Likert-asteikollisia väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Kysely selvitti myös opettajien näkemystä siitä, miten oppilaat kokevat ilmastonmuutoksen ja siihen liittyvän opetuksen. Tutkimukseen osallistui 82 bi2-kurssin opiskelijaa opettajineen neljästä eri lukiosta. Suurin osa (74 %) opiskelijoista koki ilmastoahdistusta vähintään silloin tällöin. Toisaalta merkittävä osa (27 %) opiskelijoista ei kokenut lainkaan ilmastoahdistusta. Opiskelijoista 92 % ajatteli ilmastonmuutoksen olevan hallittavissa oikeilla toimilla. Opiskelijat olivat kiinnostuneita ilmastonmuutoksesta ja he ajattelivat tuntevansa ilmastonmuutoksen ilmiönä ja ilmastoahdistuksen käsitteenä. Oppilaiden tärkeimmät ilmastonmuutoksen tietolähteet olivat koulu sekä sosiaalinen ja perinteinen media. Ilmastoahdistusta kokevat opiskelijat kokivat median lisäävän ahdistusta ja havaitsivat muiden opiskelijoiden ilmastoahdistuksen muita enemmän. Mitä laadukkaampana opiskelijat kokivat ilmastonmuutoksen opetuksen, sitä positiivisempana he kokivat tulevaisuuden ja kokivat vähemmän ilmastoahdistusta. Lievä ilmastoahdistus on kuitenkin pohja kaikelle ilmastotoiminnalle. Ilmastoahdistus voi lopulta muodostua haitallisen voimakkaaksi terveyden kannalta. Opetuksessa tulee ottaa entistä paremmin huomioon ilmastoahdistuksen moninaisuus ja tukea nuorten ilmastonmuutokseen liittyvien tunteiden käsittelyä.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.subject.otherilmastoahdistus
dc.subject.otherlukiokoulutus
dc.titleOpetuksen ja oppimateriaalien yhteys lukiolaisten kokemaan huoleen ilmastonmuutoksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202071419
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosBio- ja ympäristötieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Biological and Environmental Scienceen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineBiologian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Biologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi4014
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoilmasto
dc.subject.ysooppimateriaali


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record