dc.contributor.advisor | Valkonen, Leena | |
dc.contributor.author | Kauppinen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2022-02-07T11:03:19Z | |
dc.date.available | 2022-02-07T11:03:19Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79661 | |
dc.description.abstract | Tässä työssä tutkittiin työidentiteetin kehittymistä. Tutkimuksen viitekehyksenä oli Luyckxin (ym.) identiteetin kehittymisen kaksoissyklimalli, joka tarjoaa näkökulman tutkia identiteetin, ja tässä tutkimuksessa työidentiteetin kehittymisen prosessimaista luonnetta sekä eri identiteettistatuksien väliin sijoittuvia valintojen, sitoutumisen ja uudelleenharkinnan kehiä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto hankittiin haastattelemalla neljää korkeakouluopiskelijaa. Ilmiötä eli työidentiteetin kehittymistä pyrittiin lähestymään sisällönanalyysillä, jossa aineistosta etsittiin kaksoissyklimallin mukaisia vaiheita ja kuvattiin, mitä opiskelijat kertoivat niistä.
Aineiston perusteella voitiin todeta, että kaksoissyklimallin mukaisia vaiheita hahmottui opiskelijoiden kertomuksissa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka opiskelijat kuvaavat valintojaan, niihin sitoutumista, sitoutumisen vahvistumista tai heikkenemistä sekä uudelleenharkinnan prosesseja, joita he ovat käyneet tai käyvät läpi suuntautuessaan omalle uralleen. Aineiston perusteella hahmottui kuva identiteetin kehittymisen prosessimaisesta luonteesta opiskelijoiden itsensä kertomana. Tutkimuksessa selvisi, että kokeilut ja palaamiset uusien vaihtoehtojen ja sitoumuksien kehille vahvistivat haastateltavien uutta sitoumusta ja samalla työidentiteettiä. Haastateltujen opiskelijoiden kertomuksista kävi ilmi, että valinnat, jotka tehtiin tavoiteltavan tulevaisuuden näkökulmasta pikemminkin kuin jonkun tulevaisuudenkuvan välttämiseksi, vaikuttivat kestävämmiltä ja sitoutuminen niihin syveni.
Tämän tutkimuksen perusteella piirtyvä kuva kaksoissyklimallin mukaisista identiteettikehityksen prosesseista voi auttaa suuntaamaan katseen uravalintoja tekevien nuorten arkeen ja kehittämään heille suunnattua tukea. | fi |
dc.format.extent | 52 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | työidentiteetti | |
dc.subject.other | identiteetin kehittyminen | |
dc.subject.other | muotoutuva aikuisuus | |
dc.subject.other | ammatinvalinta | |
dc.subject.other | moratorio | |
dc.title | Työidentiteettiä rakentamassa : Luyckxin kaksoissyklimallin vaiheet opiskelijoiden kuvaamana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202071416 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |