Perusasteen tuki 2000-luvulla : reformitarkastelua ja tuen tarjontaan vaikuttavista tekijöistä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa perehdytään erityisopetuksen ja nykyisen koulunkäynnin ja oppimisen tuen järjestelmän muutoksiin 2000-luvulla. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti tarjontaan kansallisesti vaikuttavat tekijät.
Erityiskysymyksenä on kuntien valtionosuusjärjestelmän muutokset vuonna 2010 ja niiden mahdollinen yhteys tarjottuun tukeen. Heijastuuko kuntatalouden tilanne oppilaiden perusasteella saamaan tukeen? Tulosten perusteella uudistus onnistui tavoitteessaan poistaa rahoitusjärjestelmästä kannustin kunnille vyöryttää kuntakohtaisia kustannuksia valtionrahoituksen piiriin. Kun kunnan talouden yleiskuvan indikaattorina käytetään kunnan tuloveroprosenttia, uudistuksen jälkeisenä aikana yhteys tarjotun tuen ja kuntaveron muutosten välillä on hävinnyt verrattuna uudistusta edeltäneeseen aikaan.
Toisena kysymyksenä tarkastelemme varhaiskasvatuksen mahdollista yhteyttä perusasteella annettuun tukeen. Onko varhaiskasvatuksen osallistumisasteella havaittavissa yhteyttä perusasteella myönnettyyn tukeen tai sen laatuun? Tulosten mukaan varhaiskasvatus ei ole merkittävä selittävä tekijä perusasteella tarjotun tuen määrälle. Myöskään väite siitä, että varhaiskasvatus vähentäisi perusasteella tarjotun tuen määrää, ei saa tukea.
Tutkielmassa käydään läpi aikaisempaa kansallista ja kansainvälistä tutkimusta koskien sekä erityisopetuksen (special education) rahoitusjärjestelmien muutoksia, että erityisopetuksen vaikuttavuutta. Useissa tutkimuksissa vahvistuu tulos, jonka mukaan vakaviin oppimisvaikeuksiin saatava tuki reagoi heikommin rahoitusjärjestelmän muutoksiin verrattuna lievien oppimisvaikeuksien takia saatuun tukeen.
Koskien erityisopetuksen vaikuttavuutta, läpikäydyn kirjallisuuden mukaan erityisoppilaille tavanomaisessa luokkaympäristössä toteutettu opetus johtaa useimmiten samassa luokkatilassa olevien oppilaiden oppimistulosten laskuun.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ... -
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen tukimuotojen käytön muutokset vuosina 2011–2021
Ruokonen, Noora; Sorsa, Onni (2023)Oppimisen ja koulunkäynnin tuki muuttui inklusiivisempaan suuntaan vuoden 2011 erityisopetusjärjestelmän uudistuksen myötä. Samanaikaisesti alueellinen eriytyminen koulutuksessa on lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Jahnukainen, Markku; Kontu, Elina; Thuneberg, Helena; Vainikainen, Mari-Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2015)Erityisopetuksena tunnettu perusopetuksen keskeinen toimintamalli on ollut voimallisten muutosten kohteena 1990-luvun lopulta aina näihin päiviin saakka. Vuoden 1998 perusopetuslain myötä alkanut asteittaisten uudistusten ...