Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOkko, Antti
dc.date.accessioned2022-01-12T12:00:15Z
dc.date.available2022-01-12T12:00:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationOkko, A. (2021). Venäläisen rockin kehykset yhdysvaltalaisessa lehdistössä : Gorky Park Yhdysvalloissa 1988–1991. <i>Etnomusikologian vuosikirja</i>, <i>33</i>, 14-40. <a href="https://doi.org/10.23985/evk.102934" target="_blank">https://doi.org/10.23985/evk.102934</a>
dc.identifier.otherCONVID_102338709
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79341
dc.description.abstract1980-luvun lopulla Mihail Gorbatšovin aloittamat reformit mahdollistivat venäläisten rockmuusikoiden lähdön ulkomaille. Moni suuntasi Yhdysvaltoihin, jossa glasnostin myötä oli herännyt runsaasti kiinnostusta venäläiseksi miellettyjä ilmiöitä kohtaan. Kiinnostus ilmeni kuitenkin ennen kaikkea mediassa, kaupallisen menestyksen jäädessä laihaksi. Yhdysvaltoihin saapuneet venäläiset rockyhtyeet saivatkin kaupalliseen suosioonsa nähden suhteettoman paljon huomiota osakseen erityisesti maan sanomalehdistössä. Artikkelissani tarkastelen ilmiötä moskovalaisen Gorky Park-yhtyeen kautta. Yhdysvaltalainen lehdistö käsitteli yhtyettä pääasiassa kahden kehyksen kautta. Kehitysoptimismi kehyksessä yhtye kehystettiin Neuvostoliiton muutoksen symboliksi. Kehystä luotiin antamalla paljon palstatilaa yhtyeen kitaristin demokratiaa ja rauhaa korostaville kommenteille, sekä korostamalla yhtyeen taustaa suhteessa sen soittamaan musiikkiin. Toisekseen yhtyettä käsiteltiin kapinalliskehyksen kautta, jonka avulla yhtye saatiin näyttämään vanhaa neuvostovaltaa vastustavilta dissidenteiltä, mikä todellisuudessa oli varsin kaukana totuudesta. Kehystä rakennettiin korostamalla yhtyeen itsenäisyyttä ja neuvostojärjestelmän vastaista luonnetta. Molemmat kehykset tukivat laajempaa narratiivia, jossa Venäjän oletettiin demokratisoituvan ja siirtyvän amerikkalaismalliseen markkinatalouteen. Rock-musiikin roolia nuorisokulttuurissa ja yhdistävänä tekijänä yli kansallisuusrajojen on pidetty merkittävänä, mutta vaikuttaa siltä, että ainakin tässä tapauksessa muusikoiden lähtömaa, ja erityisesti sen poliittinen konteksti määritteli vastaanoton sävyn.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen etnomusikologinen seura
dc.relation.ispartofseriesEtnomusikologian vuosikirja
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherVenäjä
dc.subject.otherNeuvostoliitto
dc.subject.othervenäläinen populaarimusiikki
dc.titleVenäläisen rockin kehykset yhdysvaltalaisessa lehdistössä : Gorky Park Yhdysvalloissa 1988–1991
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201121117
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange14-40
dc.relation.issn0783-6821
dc.relation.volume33
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 SES & Antti Okko
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysopopulaarimusiikki
dc.subject.ysorock
dc.subject.ysokehysanalyysi
dc.subject.ysoglasnost
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri
dc.subject.ysovenäläiset
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3064
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1882
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26671
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1208
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.23985/evk.102934
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright