Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHaapanen, Lauri
dc.contributor.authorNiskanen, Roosa
dc.date.accessioned2021-12-28T07:13:44Z
dc.date.available2021-12-28T07:13:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79204
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkastellaan kerronnan keinoja kulttuurimedioiden audiovisuaalisissa henkilöhaastatteluissa. Tarkoituksena on selvittää, mihin kulttuurimedia pyrkii audiovisuaalisilla henkilöhaastatteluilla ja millä kerronnan keinoilla tavoite pyritään saavuttamaan. Lisäksi tutkitaan uudenlaisten kulttuurimedioiden piirteitä ja sitä, miten kulttuurimediat asettuvat perinteiselle mediakentälle. Tutkielmaa varten tarkasteltiin kolmen kulttuurimedian – Boomboomboomin, Conseptin ja Hypendin – audiovisuaalisia henkilöhaastatteluja. Tutkielmassa hyödynnettiin videoaineistoa, joka koostui kuudesta YouTubessa julkaistusta haastattelusta. Kultakin medialta tarkastelussa oli kaksi haastattelua. Videoaineiston lisäksi tutkielmaan haastateltiin medioiden perustajia, jotka toimivat myös haastattelijoina audiovisuaalisissa henkilöhaastatteluissa. Haastatellut kertoivat audiovisuaalisten henkilöhaastattelujen suunnittelusta, sisällöstä ja tavoitteista. Sisällönanalyysin avulla tutkimushaastatteluista erottui kolme teemaa, jotka ohjaavat medioita audiovisuaalisten henkilöhaastattelujen tekemisessä: kyseisen median rooli mediakentällä, haastattelujen tavoitteet sekä niiden saavuttamiseksi käytössä olevat toteutuksen tavat ja kerronnan keinot. Haastatellut kertoivat pitävänsä tärkeänä sitä, että he voivat itse määritellä mediansa. Haastatellut kuvailivat tavoittelevansa audiovisuaalisilla henkilöhaastatteluilla erityisesti uuden näkökulman tarjoamista ja inspiraatiota, minkä lisäksi myös yhteisöllisyyttä pidettiin tavoiteltavana. Audiovisuaalisuuden koettiin tarjoavan haastatteluun uusia tasoja ja päästävän yleisön lähemmäs haastateltavaa vierasta. Haastattelutekniikoita ja leikkaamista hyödyntämällä audiovisuaaliseen haastatteluun saadaan tarinankerronnan piirteitä, jotka korostavat henkilöhaastattelun vierasta.fi
dc.format.extent44
dc.language.isofi
dc.subject.otheraudiovisuaalisuus
dc.subject.otherhenkilöhaastattelu
dc.subject.otherkulttuurimedia
dc.titleTaiteilijan tarina : kerronnan keinot kulttuurimedian audiovisuaalisessa henkilöhaastattelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112286184
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysohaastattelut
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysoaudiovisuaalinen viestintä
dc.subject.ysomedia


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot