Kybertekstien narratologia : digitaalisen kerronnan alkeet
Uudet teknologiat ovat avanneet kertomuksille uudenlaisia tiloja ja mahdollisuuksia. Digitaaliset ohjelmoidut tekstit ovat dynaamisia ja vuorovaikutteisia ja luovat tilanteita, joissa tekstin ja lukijan suhde pysyy jatkuvasti epävakaana. Tällaiset kertomukset haastavat itse kertomuksen käsitteen ja pakottavat ymmärtämään sen uusilla tavoilla.
Kybertekstien narratologia selvittää miten ja millaiseksi kerronta ja sitä koskeva teoria muuttuu, voi muuttua ja millaiseksi sen ehkä pitäisi muuttua digitaalisessa mediassa. Tämän vuoksi tutkimuksessa risteytetään toisiinsa kaksi heuristista mallia, Espen Aarsethin kybertekstiteoria ja klassinen narratologia. Näin sijoitetaan niin uudet kuin vanhatkin kertovan tekstin muodot osaksi laajempaa mahdollisuuksien ja vakiintuneiden käytäntöjen kenttää.
Tutkimus on teoreettinen ja kokeileva. Se vie lukijan suoraan alan kansainväliseen keskusteluun ja auttaa ymmärtämään, millaisia asioita kirjallisuuden uuden materiaalisen perustan avulla on mahdollista tehdä. Se on vaativa ja antoisa perusteos kaikille digitaalisesta kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneille.
FM Markku Eskelinen on kirjailija ja tutkija, jonka tuotantoon kuuluvat romaanit Nonstop, Semtext ja Interface 1-3 sekä esseekokoelmat Jälkisanat ja Digitaalinen avaruus. Hän on myös yksi akateemiseen tietokonepelitutkimukseen keskittyneen Game Studies -verkkojulkaisun toimittajista, ja toimittaa (yhdessä Raine Koskimaan kanssa) Cybertext Yearbooks -kirjasarjaa.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-5761-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-6899Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Dissosiatiivisen identiteettihäiriön kerronnan keinoja Tiina Laitila Kälvemarkin Romaanissa H2O
Salminen, Varpu (2023)Tutkielma käsittelee dissosiatiivisen identiteettihäiriön kerrontaan käytettyjä keinoja Tiina Laitila Kälvemarkin romaanissa H2O. Analyysini perustuu tarkkaan lähilukuun. Ensimmäisenä otan tarkasteluun millaisia sivupersoonia ... -
”There are more endings, more possibilities. I can feel it.” : kirja- ja pelielementit multilineaarisuuden rakentajina narratiivisessa seikkailupelissä Beacon Pines
Viitasalo, Katja (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen multilineaarisuutta Beacon Pines -videopelissä, joka on syksyllä 2022 julkaistu narratiivinen seikkailupeli. Tarkastelen lisäksi sitä, miten satukirjan sivuille upotettu videopeli ... -
Häräntappoaseen Allun perheisiin liittyvä tunne-elämä
Leminen, Pauliina (2023)Kandidaatintutkielmani kohdeteoksena on Anna-Leena Härkösen kirjoittama Häräntappoase (1984). Tutkimukseni keskittyy selvittämään, millaisia emootioita romaanin päähenkilössä, Allussa, ilmenee liittyen hänen perheisiinsä ... -
Kerrottu aika ja identiteetti Elina Hirvosen teoksessa Rakkauksien lokikirja
Heikkinen, Katri-Maija (2024)Tutkielmani käsittelee Elina Hirvosen Rakkauksien lokikirjan (2023) polykronista aikarakennetta, kertojan polykronista aikakäsitystä sekä näiden suhdetta kertojan identiteettiin. Autofiktiivisen romaanin minäkertoja ... -
"En malta jättää kertomatta" : metanarraatio kerronnan rakennusaineena Kalle Päätalon Iijoki-sarjassa
Lahdelma, Mari (2014)Pro gradu -tutkielmani käsittelee metanarraatiota Kalle Päätalon Juuret Iijoen törmässä -kirjasarjan kerrontakeinona. Ansgar Nünningin määritelmää mukaillen tarkoitan tässä tutkimuksessa metanarraatiolla minäkertojan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.