Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNuutila, Leena
dc.date.accessioned2021-12-21T08:32:45Z
dc.date.available2021-12-21T08:32:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79087
dc.description.abstractKehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Usein kehitysvammaisuuteen liittyy myös sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin haasteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää syvällisemmin, millaista hyvä arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa voi onnistuessaan olla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla yhtä kehitysvammaista aikuista viiden eri musiikkituokion yhteydessä. Musiikkituokioihin sisältyi erilaisten musiikkiterapian menetelmien hyödyntäminen ja soveltaminen vuorovaikutustaitojen kehittämisessä ja toisaalta niiden käyttömahdollisuuksien arviointia erityisesti kehitysvammaisen aikuisen arjessa. Jokaisen musiikkituokion yhteydessä pidettiin päiväkirjaa, johon koottiin näkemyksiä musiikkituokiossa tehdyistä havainnoista. Musiikkituokion yhteydessä pidettiin myös reflektointikeskustelut. Aineisto analysoitiin teemoittamalla. Palautekeskustelujen aineistosta ja havainnoinnista nousi esiin seuraavat teemat: vuorovaikutuksellinen, tunteita ilmentävä sekä muisteluun liittyvä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, voiko musiikki toimia esimerkiksi yhtenä vuorovaikutusta tukevana kuntoutusmenetelmänä ja kehitysvammaisen kommunikaation tukena. Kunkin musiikkituokion osalta nähtiin onnistumisen iloa ja oivalluksia musiikkituokioiden toteuttamisessa ja musiikin toimivuudesta vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen tukena. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen perusteella nähdään, että kohtaamisessa on hyvä olla elementtejä ainakin aidosta vuorovaikutuksesta, tunteista sekä muisteluista.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.titleVeljeni lähti piiriin tinttan tanttan tallallei : musiikkiterapeuttiset menetelmät vuorovaikutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112216069
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkiterapiafi
dc.contributor.oppiaineMusic Therapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3053
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysokehitysvammaiset
dc.subject.ysovuorovaikutus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot