University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Veljeni lähti piiriin tinttan tanttan tallallei : musiikkiterapeuttiset menetelmät vuorovaikutuksessa

Thumbnail
View/Open
521.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nuutila, Leena
Date
2021
Discipline
MusiikkiterapiaMusic Therapy
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kehitysvammaisuus tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Usein kehitysvammaisuuteen liittyy myös sosiaalisen vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin haasteet. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää syvällisemmin, millaista hyvä arvostava kohtaaminen ja vuorovaikutus kehitysvammaisen kanssa voi onnistuessaan olla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin havainnoimalla yhtä kehitysvammaista aikuista viiden eri musiikkituokion yhteydessä. Musiikkituokioihin sisältyi erilaisten musiikkiterapian menetelmien hyödyntäminen ja soveltaminen vuorovaikutustaitojen kehittämisessä ja toisaalta niiden käyttömahdollisuuksien arviointia erityisesti kehitysvammaisen aikuisen arjessa. Jokaisen musiikkituokion yhteydessä pidettiin päiväkirjaa, johon koottiin näkemyksiä musiikkituokiossa tehdyistä havainnoista. Musiikkituokion yhteydessä pidettiin myös reflektointikeskustelut. Aineisto analysoitiin teemoittamalla. Palautekeskustelujen aineistosta ja havainnoinnista nousi esiin seuraavat teemat: vuorovaikutuksellinen, tunteita ilmentävä sekä muisteluun liittyvä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, voiko musiikki toimia esimerkiksi yhtenä vuorovaikutusta tukevana kuntoutusmenetelmänä ja kehitysvammaisen kommunikaation tukena. Kunkin musiikkituokion osalta nähtiin onnistumisen iloa ja oivalluksia musiikkituokioiden toteuttamisessa ja musiikin toimivuudesta vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitojen tukena. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen perusteella nähdään, että kohtaamisessa on hyvä olla elementtejä ainakin aidosta vuorovaikutuksesta, tunteista sekä muisteluista. ...
Keywords
musiikkiterapia kehitysvammaiset vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112216069

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kun sanat eivät riitä : luovat terapiat 

    Erkkilä, Jaakko; Rankanen, Mimmu (Suomalainen lääkäriseura Duodecim, 2020)
    Keskitymme artikkelissamme kolmeen Suomessakin hyvin tunnettuun luovaan terapiaan: musiikki-, kuvataide- ja tanssi-liiketerapiaan. Tarkastelunäkökulmana on ilmaisu, toisin sanoen se, miten näissä terapioissa perustellaan ...
  • Musiikillisten aistikokemusten merkitys aistimonivammaisille henkilöille 

    Pyhäluoto, Kimmo (2008)
  • Etämusiikkituokioiden työskentelytavat kehitysvammaisten kommunikaation tukena : tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta 

    Ahonen, Juulia (2021)
    Tämä kandidaatintutkielma on tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta, jossa hyödynnetään musiikin terapeuttista käyttöä. Tutkimuksessa tarkastellaan etämusiikkituokioiden työskentelytapoja kehitysvammaisten ...
  • Antropomorfismi luottamuksen rakentajana ihmisten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa 

    Tulenvuo, Sylvia (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa käsiteltiin palvelurobotteja. Tutkielman tavoite oli ymmärtää, miten havaittu antropomorfismi vaikuttaa ihmisen luottamukseen robottia kohtaan ihmisen ja robotin välisessä vuorovaikutuksessa. ...
  • Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla? 

    Nieminen, Jenna (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre