Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTuomi, Kirsi
dc.contributor.advisorAla-Ruona, Esa
dc.contributor.authorHeikkinen, Vesa
dc.date.accessioned2021-12-21T08:22:55Z
dc.date.available2021-12-21T08:22:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79085
dc.description.abstractTämän opinnäytteen lähtökohdat ja tutkimusongelma kumpuavat mielen liikutuksesta. Tietoteoreettisesti ja käytännön kannalta ytimeksi muodostuu, mikä on liikutuksen tunne. Tutkimushaasteina ovat, miten yksilö kokee tällaisen musiikillis-voimaannuttavan syvätunteen. Mistä liikutus syntyy ja missä se tapahtuu? Menetelminä ovat auto- ja sensobiografiset työtavat, joiden avulla tulkitsen vahvasti tuntemiani musiikkikokemuksia ja analysoin kulloistakin syntynyttä mielenmaisemaani. Työssä muodostuu minäanalyyttinen konstruktio musiikkiterapian, - ja tunnepsykologian käsitteiden, teorioiden ja musiikillisen päiväkirjan kautta. Musiikillinen liikutus on syvästi koettu ja edelleen koetteleva äänikokemus. Se syntyy muuntuvissa konteksteissa ja situationaalisissa hetkissä sekä tahdonalaisesti että tahtomattaan. Tällaisia kontekstuaalisia odotettuja ja väistämättömiä tilanteita ovat esimerkiksi kirkolliset ihmiskaaren pysähtymisen hetket sekä yllättävät hetket. Aineistoanalyysi ja materiaalin konstruktiivinen tulkinta osoittavat liikutuksen tunteen syntyvän kokonaisvaltaisesti: psyykkisesti, kognitiivisesti ja moniaistisesti. Ilmenemismuoto on kehollinen, emotionaalinen ja toiminnallinen. Kontekstin ja musiikin muistorikkaudella, herkkyydellä, seesteisyydellä ja pysähtyneisyydellä ei ole välttämättä merkitystä, vaan dynaamisella situaatiolla. Samalla osoittautuu, että liikutus on musiikin kautta paljastuvaa itseoivallusta ja -kasvatusta tukeva avoin ja kätkeytyvä efekti.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikutus
dc.subject.otherautobiografia
dc.subject.otherkonstruktio
dc.titleMikä saa miehen kyyneliin? : reseptiivistä minuttelua - auto- ja sensobiografinen lähestyminen liikutukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112216067
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkiterapiafi
dc.contributor.oppiaineMusic Therapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3053
dc.subject.ysomusiikkiterapia
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoaivot
dc.subject.ysomusiikkipsykologia
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysooppiminen
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot