Mikä saa miehen kyyneliin? : reseptiivistä minuttelua - auto- ja sensobiografinen lähestyminen liikutukseen
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tämän opinnäytteen lähtökohdat ja tutkimusongelma kumpuavat mielen liikutuksesta. Tietoteoreettisesti ja käytännön kannalta ytimeksi muodostuu, mikä on liikutuksen tunne. Tutkimushaasteina ovat, miten yksilö kokee tällaisen musiikillis-voimaannuttavan syvätunteen. Mistä liikutus syntyy ja missä se tapahtuu?
Menetelminä ovat auto- ja sensobiografiset työtavat, joiden avulla tulkitsen vahvasti tuntemiani musiikkikokemuksia ja analysoin kulloistakin syntynyttä mielenmaisemaani. Työssä muodostuu minäanalyyttinen konstruktio musiikkiterapian, - ja tunnepsykologian käsitteiden, teorioiden ja musiikillisen päiväkirjan kautta.
Musiikillinen liikutus on syvästi koettu ja edelleen koetteleva äänikokemus. Se syntyy muuntuvissa konteksteissa ja situationaalisissa hetkissä sekä tahdonalaisesti että tahtomattaan. Tällaisia kontekstuaalisia odotettuja ja väistämättömiä tilanteita ovat esimerkiksi kirkolliset ihmiskaaren pysähtymisen hetket sekä yllättävät hetket.
Aineistoanalyysi ja materiaalin konstruktiivinen tulkinta osoittavat liikutuksen tunteen syntyvän kokonaisvaltaisesti: psyykkisesti, kognitiivisesti ja moniaistisesti. Ilmenemismuoto on kehollinen, emotionaalinen ja toiminnallinen. Kontekstin ja musiikin muistorikkaudella, herkkyydellä, seesteisyydellä ja pysähtyneisyydellä ei ole välttämättä merkitystä, vaan dynaamisella situaatiolla. Samalla osoittautuu, että liikutus on musiikin kautta paljastuvaa itseoivallusta ja -kasvatusta tukeva avoin ja kätkeytyvä efekti.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laulu aikuisen oppimateriaalina : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Silvenius, Susanna (2023)Koululaulut kuuluvat vahvasti kulttuuriperimäämme ja opetuslauluilla on suuri merkitys lasten ja nuorten koulutuksessa. Viimeistään peruskoulun jälkeen laulujen käyttö kuitenkin vähenee huomattavasti muiden aineiden kuin ... -
Tunnemuistojen merkitys musiikin käytössä vanhustyössä
Koivunen, Perttu (2023)Tutkin tässä maisterintutkielmassani suomalaisia, vapaaseen levitykseen tarkoitettuja julkisten lähteiden tai järjestöjen julkaisemia oppaita, jotka on tarkoitettu vanhusten, sekä muistisairaiden kanssa työskenteleville. Keskityn ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
Bänditoiminta : tunteet ja henkilökemiat
Haapasalo, Teppo (2020)Kandidaatintutkielmassani valitsin aiheeksi ”Bänditoiminta – tunteet ja henkilökemiat”, jossa tarkastelen yhtyeen jäsenten yhteisiä kokemuksia bänditoiminnan kautta ja omia tunteitani yhtyeen jäsenenä. Aiheen tarkastelun ... -
Monimenetelmäinen vakautumisryhmä miesvankien kohderyhmässä – ”SÄRÖ Vol 2”
Kuusisto, Aino Henriikka (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on tuottaa uutta tietoa vankilaympäristössä toteutettavan traumatyöskentelyn kehittämiseksi. Sen aihe yhdistää kliinisen kokemuksen ja monialaisen teoriatiedon terapia- ja kuntoutustyötä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.