Intuitiolla mennään ja verkostoissa johdetaan : esihenkilöiden tarinoita ammatillisen osaamisen johtamisesta hajautetuissa organisaatioissa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tämä tutkimus tarkastelee ammatillisen osaamisen johtamista esihenkilöiden kertomana. Toimintaympäristönä heillä on hajautetut kansalaisjärjestöorganisaatiot. Tutkimuksen aihe on tärkeä, sillä globaali ja nopeasti muuttuva työelämä haastaa organisaatioita jatkuvaan ammatillisen osaamisen kehittämiseen.
Tutkimuksen ontologinen ja epistemologinen perusta muodostuu narratiivisesta konstruktivismista. Tutkimusaineisto muodostuu seitsemän esihenkilön haastatteluista. Haastattelut ja tutkimusaineiston analyysi on tehty narratiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Esihenkilöiden kertomuksista on muodostettu kolme tyyppitarinaa, jotka kuvaavat heidän kokemuksiaan ammatillisen osaamisen johtamisesta. Tyyppitarinoita ovat Intuitiivinen osaamisen johtaminen, Ammatillisen osaamisen johtaminen verkostoissa ja Itseohjautuvan osaamisen johtaminen.
Tutkimustulosten perusteella esihenkilöt pitävät ammatillisen osaamisen johtamista tärkeänä ja hyödyntävät siinä erilaisia keinoja, kuten tiimipalavereja, mentorointia, koulutuksia sekä perehdytystä rekrytointivaiheessa. Tämän tutkimuksen perusteella ammatillisen osaamisen johtaminen voidaan ymmärtää intuitiivisena johtamisena verkostoissa, joissa itseohjautuvat työntekijät työskentelevät. Tutkimus korostaa ymmärrystä siitä, mitä ammatillisen osaamisen johtaminen hajautetussa organisaatiossa vaatii: yksilöosaamista, mutta myös tiimien ja työryhmien välistä osaamisen jakamista ja yhteistä oppimista. Tutkimus nostaa esille sen, miten tärkeää organisaatioissa on rakentaa osaamisen johtamiselle raamit ja yhteiset käytänteet.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä
Keronen, Sara; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä ... -
Etätyö osaamisen ympäristönä : tarinoita osaamisesta, johtajuudesta ja työyhteisöstä etätyössä
Asikainen, Martta (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan etätyötä osaamisen ympäristönä finanssialalla etätyötä tekevän henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa pyritään hahmottamaan, millaisia merkityksiä etätyö ja osaaminen saavat etätyöntekijöiden ... -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Ammatillisen osaamisen kehittämisen haasteet : kuntaesimiehet ammatillisen osaamisen johtajina ja henkilöstön kehittäjinä
Huovinen, Mirva (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuntaesimiesten käsityksiä osaamisen johtamisesta osana toiminnan johtamista ja omasta roolistaan henkilöstön osaamisen kehittäjinä. Tutkimus tuki kohdekunnan tavoitetta tehostaa ...