Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorLehikoinen, Simone
dc.date.accessioned2021-12-17T10:26:14Z
dc.date.available2021-12-17T10:26:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79018
dc.description.abstractFacebookista on kasvanut yksi merkittävin digimarkkinoinnin kanava viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja Suomessakin käyttäjämäärät lähenevät jo neljää miljoonaa. Verkkokauppojen määrät jatkavat kasvuaan, kun digitalisoituminen kiihtyy. Verkkokauppojen tulisi pystyä kiinnittämään kuluttajien huomio kaiken muun sisällöntuotannon keskeltä Facebookissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko tunnevetoisella ja järkiperusteisella Facebook-mainonnalla eroa ostoaikeen synnyssä, millaisia tunteita tunnevetoinen ja järkiperusteinen mainonta herättää ja millaisia verkko-ostajatyyppejä on olemassa. Tämä on tärkeää, sillä kuluttajien kokonaisvaltainen ymmärtäminen tunteiden ja ostokäyttäytymisen osalta on merkityksellistä markkinoinnin ja verkkokauppojen kehityksen kannalta. Tutkielman teoreettinen kehys perustuu erilaisiin tunneteorioihin, jotka selittävät ihmisten vuorovaikutusta itsensä ja ympäristönsä välillä. Tutkielmassa on myös hyödynnetty yleisimpiä verkko-ostajatyyppejä sekä UTAUT2-mallia, jotka osaltaan selittävät kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena lokakuussa 2021. Kyselyyn saatiin 271 analyysiin sopivaa vastausta. Tutkittavia muuttujia analysoitiin epäparametrisen Mann-Whitney U-testin avulla sekä kuvailevalla analyysillä. Lisäksi tutkimuksen pätevyyttä ja mittareita arvioitiin erilaisilla mittareilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnevetoisella ja järkiperusteisella Facebook-mainonnalla on eroa ostoaikeen synnyssä. Mann-Whitney U -testin mukaan tulos oli järkiperäisen Facebook-mainonnan suuntaan, mutta tulos ei ole merkittävä, sillä ero oli vain 3,7 %:ia. Tutkimuksen kuvailevat analyysit Facebook-mainostilin datasta ja kyselylomakkeen avoimista vastauksista taas osoittivat, että tunneperäinen Facebook-mainonta herätti paremmin kuluttajan huomion ja kiinnostuksen yrityksen tuotteita kohtaan.fi
dc.description.abstractFacebook has grown into one of the most significant digital marketing channels in the last ten years, and the number of users in Finland is already approaching four million. The number of online stores will continue to grow as digitalization accelerates. Online stores should be able to get the attention of consumers in the middle of all other content production on Facebook. The purpose of this study was to determine whether emotional and rational Facebook advertising differ in the generation of intent to purchase, what emotions and rational advertising evoke, and what types of online shoppers exist. This is important because a holistic understanding of consumers in terms of emotions and buying behavior is relevant to the development of marketing and e-commerce. The theoretical framework of the dissertation is based on various emotional theo-ries that explain the interaction of people between themselves and their environment. The dissertation also utilizes the most common types of online shoppers as well as the UTAUT2 model, which contribute to explaining consumers' online shopping behavior. The empirical part of the dissertation was carried out as a survey in October 2021. 271 responses to the analysis were received. The study variables were analyzed using the nonparametric Mann-Whitney U test as well as descriptive analysis. In addition, the validity and metrics of the study were assessed using a variety of metrics. The results of the study show that emotionally driven and rational Facebook advertising has a statistically significant difference in generating intent to buy. According to the Mann-Whitney U test, the result was in the direction of rational Facebook advertising, but the result is not significant, as the difference was only 3.7%. Descriptive analyzes of the study on Facebook advertising account data and open questionnaire responses, on the other hand, showed that emotional Facebook advertis-ing attracted more consumer attention and interest in the company's products.en
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherFacebook-markkinointi
dc.subject.othertunnevetoinen Facebook-mainos
dc.subject.othertunneteoriat
dc.subject.otherPlutchikin tunnepyörä
dc.subject.otherverkko-ostajatyypit
dc.titleFacebook-markkinoinnin vaikutus ostokäyttäytymiseen ja tunnevetoisen facebook-mainonnan vaikutus kahdessa casessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112176002
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot