University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Toimintarajoitteisten 5-luokkalaisten koettu liikunnallinen pätevyys ja liikuntamotivaatio

Thumbnail
View/Open
838.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pyhältö, Janika |
Appelgren, Marja
Date
2021
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen on toimintarajoitteita kokevien 5- luokkalaisten koettu liikunnallinen pätevyys ja liikuntamotivaatio sekä niiden yhteys. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ilmeneekö koetussa liikunnallisessa pätevyydessä ja liikuntamotivaatiossa eroja sukupuolen, toimintakyvyn haasteen, sairauden tai vamman, sosioekonomisen aseman tai liikunta-aktiivisuuden suhteen. Tutkimuksen aineistona oli Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa (LIITU) - tutkimuksen osa-aineisto. Osa-aineistossa olivat ne viidesluokkalaiset, jotka vastasivat heillä olevan jokin lääkärin toteama pitkäaikaissairaus, vamma tai toimintarajoite (n=442). Tutkittavilla saattoi olla myös useampi toimintarajoite. Kommunikoinnin vaikeudet sisälsivät haasteita kuulemisessa ja ymmärretyksi tulemisessa. Kognitiiviset vaikeudet sisälsivät oppimisen, muistamisen ja keskittymisen haasteita. Sosiaalisen alueen vaikeuksiin kuuluivat oman käyttäytymisen kontrolloinnin, ystävien saamisen sekä omien rutiinien muutosten hyväksymisen haasteet. Muita toimintarajoitteita olivat näkemisen, kävelemisen sekä itsestä huolehtimisen haasteet. Aineistoa analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa käyttäen. Aineiston kuvailemiseen käytettiin jakaumien prosenttiosuuksia (%), ristiintaulukointia ja Boxplot-kuvioita. Summamuuttujien väittämien luotettavuutta tarkasteltiin Cronbachin alfa - arvolla. Analyysimenetelminä olivat Mann Whitney`n U-testi, Kruskal Wallisin testi, Bonferroni korjatut arvot sekä Kendall’s tau b korrelaatiokerroin. Tulosten mukaan sosiaalisen alueen vaikeuksiin kuuluva muutosten hyväksyminen omiin rutiineihin oli yleisin lasten toimintarajoitteita aiheuttava tekijä. Poikien koettu liikunnallinen pätevyys oli korkeampi kuin tyttöjen. Liikuntamotivaatio oli tytöillä poikia korkeampi. Koetun liikunnallisen pätevyyden ja liikuntamotivaation havaittiin olevan yhteydessä toisiinsa ja liikunnallisesti itsensä päteviksi kokevat aikoivat liikkua myös tulevaisuudessa. Liikunta aktiivisuuden osalta ilmeni, että koettu liikunnallinen pätevyys ja liikuntamotivaatio olivat sitä korkeampia, mitä enemmän oli liikuttu. Sosioekonominen asema ei vaikuttanut merkitsevästi koettuun liikunnalliseen pätevyyteen ja liikuntamotivaatioon. ...
 
The purpose of this study was to determine the physical activity behavior of children and adolescents in Finland based on the LIITU-2018 data on perceived physical competence and motivation of 5th-graders who experience operational constraints and their association. Furthermore, the purpose is to determine whether differences in physical competence and exercise motivation tested show in terms of gender, functional challenge, illness or disability, socioeconomic status, or exercise activity. The sub data from LIITU-2018 included fifth graders who responded that they had any long term illness, disability or constraint identified by their doctor (n=442). The subjects may also have had several operational constraints. Difficulties in communicating included challenges in hearing and becoming understood. Cognitive difficulties included challenges of learning, remembering, and focusing. Difficulty in the social area included the challenges of controlling your own behavior, making friends, as well as accepting changes in your own routines. Other constraints included the challenges of seeing, walking, and caring for yourself. The data was analyzed using IBM SPSS Statistics 26. Percentages of distributions (%), cross-tabulation and Boxplot patterns were used to describe the data. The reliability of claims by sum variables was considered by Cronbach's alpha value. Methods of analysis included Mann Whitney's U test, Kruskal Wallis test, Bonferroni corrected values, and Kendall's tau b correlation coefficient. According to the findings, adopting changes to their own routines, which are part of difficulties in the social area, was the most common factor causing child constraints. The perceived physical competence of boys was higher than that of girls, but motivation for exercise was the opposite. The perceived physical competence and exercise motivation were associated with each other and those who felt competent enough to exercise by themselves intended to move in the future as well. In terms of exercise activity, it appeared that the perceived physical competence and exercise motivation were higher the more children exercised. Socioeconomic status did not significantly affect perceived physical competence and exercise motivation. ...
 
Keywords
koettu liikunnallinen pätevyys liikuntamotivaatio liikunta motivaatio toimintarajoitteet fyysinen aktiivisuus lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112155966

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23926]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vanhempien liikunnallisen tuen yhteys 6–11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen 

    Jämsä, Anni; Möttönen, Veera (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien liikunnallisen tuen yhteyttä 6–11- vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten ja vanhempien käsityksiä ...
  • Vanhempien, kavereiden ja liikunnanopettajan liikunnallisen tuen yhteys 6-11-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen 

    Collan, Emilia; Suikkanen, Saija (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 6–11-vuotiaiden lähipiirissä olevien sosiaalisten toimijoiden liikunnallisen tuen yhteyksiä lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunnallista tukea tarkasteltiin vanhempien, ...
  • Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen 

    Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia (2021)
    Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, ...
  • 5.-luokkalaisten fyysinen aktiivisuus subjektiivisin ja objektiivisin menetelmin tarkasteltuna 

    Juntunen, Roosa (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia 5.-luokkalaisten fyysistä aktiivisuutta subjektiivisin sekä objektiivisin menetelmin. Lisäksi tutkimus selvittää subjektiivisten ja objektiivisten mittaustulosten suhdetta toisiinsa. Tutkimus ...
  • “It Is Like Compulsory to Go, but It Is still pretty Nice” : Young Children’s Views on Physical Activity Parenting and the Associated Motivational Regulation 

    Laukkanen, Arto; Sääkslahti, Arja; Aunola, Kaisa (MDPI, 2020)
    Physical activity parenting (PAP) is consistently correlated with children’s physical activity (PA). Children’s perception of PAP has garnered little attention given that it mediates the relationship between PAP and child ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre