Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalminen, Jenni
dc.contributor.authorSalonen, Emilia
dc.date.accessioned2021-11-30T06:27:54Z
dc.date.available2021-11-30T06:27:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78829
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen aineistona käytettiin Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen -tutkimushankkeen (VUOKKO: Lerkkanen & Salminen, 2015–2019) yhteydessä kerättyä videoaineistoa päiväkodin pienten ryhmien leikkitilanteista. Aineisto koostui 14 leikkitilannevideosta. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin etnografista lähestymistapaa käyttäen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että pienet lapset kommunikoivat sekä äänettömästi että äänellisesti. Äänettömän kommunikoinnin keinoja olivat erilaiset katseen, fyysisyyden ja elekielen keinot. Äänellisen kommunikoinnin keinoja olivat kielelliset keinot, kuten puhe ja äännähdykset sekä äänelliset, mutta ei-kielelliset keinot itku ja yhteinen nauru. Katseen käyttö oli tärkeä osa pienten lasten kommunikointia ja kommunikointi oli pääasiassa protokeskustelua. Kasvattaja tuki kommunikointia puheella ohjaten, ristiriitoja ratkaisten ja kommunikointia puheella tai eleillä vahvistaen. Estämisen keinoja olivat huomioimatta jättäminen, toiminnalla keskeyttäminen ja puheella keskeyttäminen tai estäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että pienet lapset kommunikoivat keskenään monin keinoin, kunhan kasvattajat tukevat, mahdollistavat ja huomioivat sitä. Kasvattajien tulisikin mahdollistaa lapsille keskeytyksetön kommunikointi- ja leikkirauha.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherleikki
dc.subject.otheralle 3-vuotias lapsi
dc.titleKatseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111305834
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysokasvattajat
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot