”Ehkä et vaan jotenki ymmärtäs, et on oikeesti niinku paha olla.” : psyykkisesti oireilevan oppilaan tukeminen koulussa – oppilaiden kokemuksia ja toiveita
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Erilaisista mielenterveysongelmista johtuva psyykkinen oireilu näkyy yhä enemmän lasten ja nuorten keskuudessa. Koulussa psyykkiset häiriöt vaikuttavat oppilaan koulunkäyntiin ja koulukuntoisuuteen. Tuen tarve voi olla hyvin yksilöllistä oppilaasta ja oireista riippuen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista tukea psyykkisesti oireilevat oppilaat kokevat saaneensa ja millaista tukea he toivoisivat saavansa opettajalta. Tutkimuksen on tarkoitus antaa suuntaviivoja psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskenteleville opettajille, jotka haluavat vastata yhä paremmin oppilaiden odotuksiin ja tarpeisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja lähestymistapa tutkimukseen oli fenomenologinen. Tutkimukseemme osallistui yhteensä kuusi peruskouluikäistä oppilasta eräästä suomalaisesta sairaalakoulusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin etähaastatteluilla keväällä 2021.
Tutkimustulokset olivat pitkälti yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa. Keskeiseksi tutkimuksemme tuloksissa nousi oppilaan yksilöllisten voimavarojen ja tarpeiden huomioiminen opetuksessa ja tavoitteiden asettamisessa sekä hyvän opettaja–oppilas -suhteen merkitys psyykkisen hyvinvoinnin tukijana ja rakentajana. Opettajan asenteella ja ymmärtävällä suhtautumisella koettiin olevan merkitystä koulunkäyntiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ... -
Psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaaminen : ammattilaisten näkökulma
Helin, Linda (2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattilaisten kokemuksia psyykkisesti oireilevien lasten ja nuorten kohtaamisesta ja tukemisesta. Keskiössä olivat ammattilaisten kokemat haasteet. Lisäksi selvitettiin, mitä tutkittavat pitivät ... -
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
Ojala, Terhi (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Monet meistä pitävät lapsista. Ehkä juuri sen vuoksi äitinä, mammana, opetuksen ammattilaisena ja nyt myös tutkijana hämmentyy, hätkähtää ja huolestuu näiden otsikoiden edessä: – Käytöshäiriöitä ei tunnisteta – Pitääkö ... -
Liikunnanopettaja lasten ja nuorten psyykkisen hyvinvoinnin tukena
Jämsä, Lauri; Kokkila, Iina (2022)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, kuinka yleistä lasten ja nuorten psyykkinen oireilu on Suomessa työskentelevien liikunnanopettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin liikunnanopettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti ... -
Sairaalakoulujen opettajien kokemuksia sairaalaopetuksen koulukuntoisuutta tukevasta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä yleisopetuksessa
Fågel, Paula; Leiviskä, Reetta (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia koulukuntoisuutta tukevia elementtejä sairaalakoulujen opettajat käyttävät työssään, ja miten niitä voisi näiden opettajien kokemuksen mukaan hyödyntää yleisopetuksen ...