Utilising internet of things in demand planning process : case Kalmar
Pro gradu -tutkielma käsittelee esineiden internetiä (IoT) ja sen käytettävyyttä yksittäisen kysynnän suunnitteluprosessin parantamiseksi. Tätä tutkittiin laadullisella suunnittelutoimintatutkimusmenetelmällä (ADR) kahden hypoteesin avulla, joiden kautta mitattiin ratkaisun sosiaalista ja teknistä vaikutusta. Tutkimuksen kohteena oli tapausyritys Kalmarin työtehtävä, jossa käsiteltiin pilvipalvelusta saatavaa dataa. Tavoitteena oli luoda yritykselle IoT-pohjainen ratkaisu, jonka jälkeen käsin tehtävää työtä ei enää vaadittaisi ja niihin käytetyt henkilötyötunnit voitaisiin vapauttaa muihin tehtäviin. Teoreettisessa osuudessa syvennyttiin kahteen aiheeseen: IoT ja kysynnän suunnittelu. Tutkielmassa avattiin niiden käsitteet ja nostettiin esille niihin liittyviä haasteita ja hyötyjä. IoT esimerkiksi on vielä alana globaalisti jakautunut eikä sen määritelmää ole standardisoitu. Jakautuneita käsitteitä selkeytettiin kokoamalla yhteen kuvauksia IoT:sta eri näkökulmista, jotta lukijalla on selkeä kuva tutkimuksen sisäistämiseen. Kysynnän suunnittelu on puolestaan jokaisen tavaroita tai palveluita myyvän yrityksen kulmakiviä. Siihen liittyvät päätökset kertovat onko yritys esimerkiksi keskittynyt tavaroiden välittämiseen, valmistamiseen vai myyntiin. Palvelupuolella siihen kuuluvat päätökset myyntiä tukevan kapasiteetin hallinnasta. Tällaisia ovat muun muassa päätökset pilvipalveluiden serveri hallinnasta tai tapahtuman henkilöstösuunnittelusta. Itse tutkielman ratkaisu muodostui tietojärjestelmätieteen, IoT:n, kysynnän suunnittelun ja tapausyrityksenä olevan Kalmarin kokonaisuuksien tuntemuksesta. Tutkielman tulos mitattiin kahdella mittarilla; sosiaalisella ja teknisellä, joista sosiaalinen puoli arvioitiin haastatteluilla ja työtunteihin kulutetulla ajalla, ja tekninen puoli mitattiin IT-ratkaisujen määrällä ennen ja jälkeen prosessimuutoksen. ADR -menetelmää käyttäen pro gradu -tutkielmassa rakennettiin uusi interaktiivinen sivu, jossa yritys pääsi tavoitteiden mukaisesti yhtenäistämään prosesseja ja hyödyntämään keräämäänsä dataa ilman ylimääräisiä työvaiheita.
...
The purpose of this master’s thesis is to study the Internet of Things (IoT) and utilising it in a single inventory planning process. The study was carried out with a qualitative Action Design Research (ADR) method with two hypotheses that measured the social and technical effects of the outcome. The case study was focused on a manual task that utilises cloud data. The aim was to create an automated IoT based solution that will eliminate unnecessary process steps and release those working hours that are used on it. Theoretical main areas were IoT and demand planning. The study opened up their conceptions, challenges and benefits. IoT, for example, is still divided globally, and there is no international standardised definition for it. This master’s thesis includes IoT conceptions from various publications and attempts to build a clear picture for the reader in order to internalise the study. Demand planning, on the other hand, is one of the cornerstones of every organisation that sells goods and/or products. Decisions related to inventory control are a significant part of organisations’ strategy. They determine whether an organisation deals, manufactures or sells goods. With services, decisions include controlling that capacity that supports sales of services. These can be server ownership questions or booking staff for an event. The solution itself was created based on knowledge from information science systems, IoT, demand planning and case company Kalmar defined elements. The study was evaluated with social and technical hypotheses, where the social aspects were measured via interviews and the number of working hours used, and the technical hypothesis was evaluated based on IT solutions needed before and after the process change. With the ADR method, an interactive site was built where the company can benefit from the streamlined process and utilise the data it collects without unnecessary steps.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Solving a continuous periodic review inventory-location allocation problem in vendor-buyer supply chain under uncertainty
Mousavi Abdehgah, Mohsen; Pardalos, Panos M.; Niaki, Seyed Taghi Akhavan; Fügenschuh, Armin; Fathi, Mahdi (Pergamon Press, 2019)In this work, a mixed-integer binary non-linear two-echelon inventory problem is formulated for a vendor-buyer supply chain network in which lead times are constant and the demands of buyers follow a normal distribution. ... -
Do delivery terms influence the amount of the goods-in-transit inventories in the multinational organization? : case study
Kettula, Annika (2015)Businesses are increasingly interested in improving their operations with the purpose of boosting company performance, which can be impacted through enhanced working capital management. Inventory management is one area ... -
Flexible data driven inventory management with interactive multiobjective lot size optimization
Heikkinen, Risto; Sipilä, Juha; Ojalehto, Vesa; Miettinen, Kaisa (Inderscience Publishers, 2023)We study data-driven decision support and formalise a path from data to decision making. We focus on lot sizing in inventory management with stochastic demand and propose an interactive multi-objective optimisation approach. ... -
The Role of Predictive Analytics in Streamlining Retail Supply Chains for Enhanced Sustainability and Efficiency
Salo, Eetu (2024)Teknologian kehittyessä vähittäiskaupan sektori siirtyy monikanavaiseen lähestymistapaan missä fyysinen ja digitaalinen kaupankäynti sulautuu yhteen. Tätä siirtymää korostaa kestävyyden merkityksen kasvu, mitä ohjataan ... -
UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade
Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.