Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorRauma, Riina
dc.date.accessioned2021-11-19T08:02:50Z
dc.date.available2021-11-19T08:02:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78719
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kehittää perusopetuksen kuvataiteen oppimista ja arviointia teoriaan tukeutuvan kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään kolmen syklin kautta yhdessä asiantuntijaopettajien kanssa kuvataiteen vertaisarviointipaketti. Vertaisarviointipaketteja on testannut kuusi alakoulun 3.-6.–luokka-asteen opettajaa sekä yksi yläkoulun kuvataiteen aineenopettaja. Kortteja on testattu myös lasten ja nuorten kuvataidekoululla, jossa kortteja on käytetty yläkoulu- ja lukioikäisten oppilaiden kanssa. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) tavoitteisiin sekä tuoreeseen teoriaan arvioinnista. Tutkimuksessa kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla tehtiin oppilaille näkyväksi kuvataiteen oppimisen tavoitteet sekä vahvistettiin oppilaiden kuvataiteellisten käsitteiden hallintaa, palautteen antamista sekä vastaanottamasta. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan vertaisarvioinpaketti lisäsi oppilaiden arvostusta omaa työtään kohtaan, oppilaan sitoutumista kuvallisen työn tekemiseen sekä ottamaan vastuuta toisen työn arvioinnista. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti toi oppilaalle näkyväksi omaa oppimista sekä auttoi asettamaan tavoitteita työskentelylle. Tutkimuksessani vertaisarviointi osoittautui helposti käyttöön otettavaksi ja soveltuvaksi kuvataiteen arviointiin. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan pakettiin sisältyvät arviointikortit monipuolistivat oppilaiden sana- ja käsitevarantoa sekä antoivat oppilaalle ymmärrystä omista vahvuuksista kuvataiteessa. Lisäksi paketti antoi tukea palautteen vastaanottamiseen sekä ohjasi oppilaita antamaan palautetta ja antoi työkaluja yhteiseen keskusteluun. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen vertaisarviointipaketti toimii opettajan työkaluna kuvataiteen monipuoliseen arviointiin.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervertaisarvioinnin työkalu
dc.titleVertaisarviointikortit apuna kuvataiteen arvioinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111195730
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovertaisarviointi (arviointimenetelmät)
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot