Vertaisarviointikortit apuna kuvataiteen arvioinnissa
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää perusopetuksen kuvataiteen oppimista ja arviointia teoriaan tukeutuvan kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla. Tutkimus on laadullinen design-tutkimus. Tutkimuksessa kehitetään kolmen syklin kautta yhdessä asiantuntijaopettajien kanssa kuvataiteen vertaisarviointipaketti. Vertaisarviointipaketteja on testannut kuusi alakoulun 3.-6.–luokka-asteen opettajaa sekä yksi yläkoulun kuvataiteen aineenopettaja. Kortteja on testattu myös lasten ja nuorten kuvataidekoululla, jossa kortteja on käytetty yläkoulu- ja lukioikäisten oppilaiden kanssa. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) tavoitteisiin sekä tuoreeseen teoriaan arvioinnista.
Tutkimuksessa kuvataiteen vertaisarviointipaketin avulla tehtiin oppilaille näkyväksi kuvataiteen oppimisen tavoitteet sekä vahvistettiin oppilaiden kuvataiteellisten käsitteiden hallintaa, palautteen antamista sekä vastaanottamasta. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan vertaisarvioinpaketti lisäsi oppilaiden arvostusta omaa työtään kohtaan, oppilaan sitoutumista kuvallisen työn tekemiseen sekä ottamaan vastuuta toisen työn arvioinnista. Kuvataiteen vertaisarviointipaketti toi oppilaalle näkyväksi omaa oppimista sekä auttoi asettamaan tavoitteita työskentelylle.
Tutkimuksessani vertaisarviointi osoittautui helposti käyttöön otettavaksi ja soveltuvaksi kuvataiteen arviointiin. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan pakettiin sisältyvät arviointikortit monipuolistivat oppilaiden sana- ja käsitevarantoa sekä antoivat oppilaalle ymmärrystä omista vahvuuksista kuvataiteessa. Lisäksi paketti antoi tukea palautteen vastaanottamiseen sekä ohjasi oppilaita antamaan palautetta ja antoi työkaluja yhteiseen keskusteluun. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen vertaisarviointipaketti toimii opettajan työkaluna kuvataiteen monipuoliseen arviointiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Transparency of peer review : a semi-structured interview study with chief editors from social sciences and humanities
Karhulahti, Veli-Matti; Backe, Hans-Joachim (BioMed Central, 2021)Background Open peer review practices are increasing in medicine and life sciences, but in social sciences and humanities (SSH) they are still rare. We aimed to map out how editors of respected SSH journals perceive open ... -
Difficult but Valuable! Learning in Student-centered Assessment Feedback Practices in Higher Education
Maunumäki, Minna; Maunula, Minna; Harju-Luukkainen, Heidi (Sciencedomain International, 2022)Aims: The aim of this study is to fill a gap in research on students' experiences of learning in student-centered assessment feedback practices. The article examines what students tell us about their learning in the context ... -
Opiskelijoiden verkko-oppimisympäristössä antamat vertaispalautteet tarkastelussa : mitä opittavaa tieteellisen kirjoittamisen ohjaamiselle?
Tapola-Tuohikumpu, Sirpa; Uotinen, Sanna; Talamo, Auli; Nykopp, Minna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2020)Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa on useamman vuoden ajan kehitetty vertaisarviointia ja sen ohjausta osana verkko-opetusta. Olemme jatkaneet vertaispalautetoiminnan kehittämistä tutkimalla, millaista opiskelijoiden ... -
Pathways Through Peer Assessment : Implementing Peer Assessment in a Lower Secondary Physics Classroom
Ketonen, Laura; Hähkiöniemi, Markus; Nieminen, Pasi; Viiri, Jouni (Springer, 2020)Peer assessment has been shown to advance learning, for example, by improving one’s work, but the variance of learning benefits within or between studies has not been explained. The purpose of this case study was to examine ... -
Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa
Nurmela, Annu (2018)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.