Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.authorRipatti, Olli
dc.date.accessioned2021-11-19T07:34:58Z
dc.date.available2021-11-19T07:34:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78712
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä harjoitustehtäviä. Tutkielman avulla kartoitettiin, näkyykö jonkinlaisia yli- tai alikorostumisia sen suhteen, mitä kestävän kehityksen näkökulmia kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä ja nostavat esiin. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella kerätyn aineiston avulla sekä kemian opettajiksi opiskeleville suunnattujen kurssien etätehtävien vastausten avulla. Kyselylomakkeen avulla vastattiin tutkimuskysymykseen 1: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä?”. Etätehtävien avulla pyrittiin vastaamaan tutkimuskysymykseen 2: ”Millaisia kestävän kehityksen näkökantoja opettajaopiskelijat nostavat esiin suunnitellessaan kemian aineenhallintaan liittyviä opetustilanteita?”. Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen kestävyyden näkökulmat ja niiden esiintuominen poikkeavat teknis-taloudellisten ja ekologisten kestävyyden näkökulmien esiintuomisesta, kun tarkastellaan kyselylomakkeen avulla kerättyä aineistoa. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmat olivat aliedustettuina kyselylomakkeen vastauksissa. Havaittu poikkeavuus sosiaalisen kestävyyden näkökantojen esiintuomisen suhteen antaa tietoa tarpeellisesta jatkotutkimuksesta. Jotta kestävän kehityksen tavoitteet sisältyisivät kokonaisvaltaisesti opetukseen, olisi tärkeätä tutkia tarkemmin opettajaopiskelijoiden yhteiskunnallisten rakenteiden tuntemusta. Etätehtävien muodostaman aineiston perusteella havaittiin, että opettajaopiskelijat nostavat eniten esiin hyvään pedagogiikkaan liittyviä kestävän kehityksen näkökulmia. Teknis-taloudellisten näkökulmien esiintyvyys oli ylikorostunutta suhteessa ekologisten näkökulmien esiintyvyyteen. Teknis-taloudellisia näkökulmia esiintyi jokaisessa aineiston vastauksessa, kun sosiaalisia ja ekologisia näkökulmia esiintyi ainoastaan osassa vastauksista. Teknis-taloudellisten näkökulmien voidaan todeta olevan ylikorostuneita kemian opettajiksi opiskelevien nostamista kestävän kehityksen näkökulmista.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkestävän kehityksen opetus
dc.subject.otherkemian opetus
dc.titleKemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111195723
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot