Työyhteisöön liittymisen ja kuulumisen rakentuminen vuorovaikutuksessa
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The entry processes and perceived belonging to a workplace are the key processes for functional workplace communication because they support employees’ productivity and well-being. Newcomers’ entry has been widely researched in communication studies and other disciplines. By combining the theoretical traditions of organizational and interpersonal communication, the current dissertation aims to produce multidimensional information on how workplace entry and belonging are constructed temporally and communicatively in communication processes.
The aim of the present dissertation is to describe the communication processes in workplace entry and belonging to understand what kind of workplace communication constructs and produces the experience of belonging. The research focuses on employees’ experiences of workplace communication. The study design is qualitative and naturalistic. The dissertation is comprised of four articles: one literature review and three empirical studies. Two different types of data are used. The first data type includes 11 interviews from those with longer work history in their workplace. The second data collection was conducted as an emergent interview, and these data were gathered from newcomers in their first workplace after graduation. Instead of one-time interviews, the participants were contacted 5 to 10 times during their first 3 to 10 months. The data analysis applied a qualitative content analysis and constructive grounded theory.
The dissertation’s findings show that the communication that enables the experience of belonging to a workplace is reciprocal, hence showing acceptance and constructing equality. These processes are vital for initial workplace relationship development, membership, and one’s belonging. The experience of belonging is individually but collectively constructed in employees’ meaning-making processes among the other members of the workplace. These findings suggest the need to problematize the understanding of newcomer entry, emphasizing the importance of the temporal observation of employees’ individual experiences. As a practical implication, understanding and observing the various meanings employees give for belonging in the workplace enables the improvement of communication practices in different organizations and workplaces.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8936-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Rajamäki, S., & Mikkola, L. (2020). Newcomers in the Workplace. In L. Mikkola, & M. Valo (Eds.), Workplace Communication (pp. 69-82). Routledge. DOI: 10.4324/9780429196881-6. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/67500
- Artikkeli II: Rajamäki, S., & Mikkola, L. (2017). Työyhteisön vuorovaikutus ja työyhteisöön kuuluminen : hoitohenkilökunnan käsityksiä. Työelämän tutkimus, 15(3), 250-265. Kokoteksti
- Artikkeli III: Rajamäki, S., & Mikkola, L. (2021). Membership negotiation in the first workplace : newcomers' experiences. Journal of Communication Management, 25(1), 18-33. DOI: 10.1108/jcom-12-2019-0162. JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/71452
- Artikkeli IV: Rajamäki, S. & Mikkola, L. Newcomers’ experiences of the initial development of peer coworker relationships. Submitted manuscript.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemus työyhteisöön kuulumisesta rakentuu asiantuntijuutta arvostavassa ja hyväksyvässä vuorovaikutuksessa
Rajamäki, Sari (Prologos ry, 2022) -
Hahmottamisen haasteet ja kuulumisen rakentuminen lapsen arjessa
Hakasalo, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä lapsen, jolla on hahmottamisen haasteita ja ADHD, arjesta. Keskeisenä nähtiin lapsen näkökulma, jolloin oire- ja ongelmakeskeisyydestä pyrittiin tietoisesti etääntymään. ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Lasten kuulumisen rakentuminen perhearjessa
Gråsten, Heidi (2016)Tunne siitä, että kuuluu johonkin, on olennaisen tärkeää ihmisen hyvinvoinnille, ja kun ihminen luo kuulumistaan ympäristönsä eri ulottuvuuksiin, luo hän samalla käsitystä myös itsestään. Pro gradu –tutkielmani tarkoituksena ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kuulumisen rakentuminen paikallisissa toimintayhteisöissä
Koskela, Weera (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen, miten aikuisten suomi toisena kielenä -oppijoiden kuuluminen rakentuu toimintayhteisöissä Suomessa ja miten niiden kielelliset käytänteet vaikuttavat tähän. Tutkielman aineisto ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.