Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTaipalus, Toni
dc.contributor.authorElo, Olga
dc.date.accessioned2021-11-05T07:39:01Z
dc.date.available2021-11-05T07:39:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78505
dc.description.abstractDigitaalinen kuilu on muuttunut digitalisaation kehityksen myötä, ja samalla aiheuttanut uudenlaisia haasteita tasa-arvon kannalta. Digitaalisella kuilulla ei enää tarkoiteta vain eroa siinä, keillä on mahdollisuus päästä verkkoon ja käyttää tietokonetta, vaan käsitteen merkitys on laajentunut. Nykyään digitaalisella kuilulla tarkoitetaan myös eroja siinä, millaiset mahdollisuudet eri ihmisillä on hyödyntää verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja miten ja millaisiin eri tarkoituksiin verkkoa käytetään. Perheiden erilaiset mahdollisuudet tukea lasten digitaalisen osaamisen kehitystä vaihtelevat hyvin paljon ja siten lasten väliset erot digiosaamisessa voivat olla hyvinkin suuria. Perheiden mahdollisuuksiin vaikuttavat merkittävästi etenkin vanhempien koulutus ja sosioekonominen asema. Digitalisaation nopea kehitys on muuttanut ihmisten elämää ja arkea paljon, mutta sen negatiiviset ja positiiviset puolet eivät useinkaan jakaudu tasaisesti, vaan kasaantuvat usein niin, että osa ihmisistä kokee sen tuomat hyödyt ja taas toiset kärsivät enemmän sen negatiivisista puolista. Hyötyjen ja haittojen jakautuminen on huolestuttavaa ja erityisesti lasten kohdalla ja siksi tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten digitaalisen osaamisen kehitykseen ja digitaaliseen eriarvoisuuteen. Tutkimuskysymykseksi on valittu ”Mitkä tekijät vaikuttavat lasten digitaaliseen eriarvoistumiseen?”. Tarkastelemalla näitä digitaalisen osaamiseen ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä, voidaan löytää keinoja, joiden avulla digitaalista eriarvoisuutta lasten välillä voidaan ehkäistä. Digitalisaation aiheuttamiin haasteisiin ja sen synnyttämään epätasa-arvoon on alettu kiinnittää huomiota yhä enemmän esimerkiksi erilaisten hankkeiden avulla, joiden tarkoituksena on ehkäistä digitaalisen eriarvoisuuden kasvua. Myös vanhempien tueksi on kehitetty erilaisia mediaoppaita, jotka ovat avuksi lasten digiosaamisen tukemisessa ja kehityksessä.fi
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.titleDigitaalinen kuilu ja eriarvoisuus lasten välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111055527
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoeriarvoisuus
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysodigitaalinen kuilu
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot