dc.contributor.advisor | Taipalus, Toni | |
dc.contributor.author | Elo, Olga | |
dc.date.accessioned | 2021-11-05T07:39:01Z | |
dc.date.available | 2021-11-05T07:39:01Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78505 | |
dc.description.abstract | Digitaalinen kuilu on muuttunut digitalisaation kehityksen myötä, ja samalla
aiheuttanut uudenlaisia haasteita tasa-arvon kannalta. Digitaalisella kuilulla ei
enää tarkoiteta vain eroa siinä, keillä on mahdollisuus päästä verkkoon ja käyttää tietokonetta, vaan käsitteen merkitys on laajentunut. Nykyään digitaalisella
kuilulla tarkoitetaan myös eroja siinä, millaiset mahdollisuudet eri ihmisillä on
hyödyntää verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja miten ja millaisiin eri tarkoituksiin verkkoa käytetään.
Perheiden erilaiset mahdollisuudet tukea lasten digitaalisen osaamisen
kehitystä vaihtelevat hyvin paljon ja siten lasten väliset erot digiosaamisessa
voivat olla hyvinkin suuria. Perheiden mahdollisuuksiin vaikuttavat merkittävästi etenkin vanhempien koulutus ja sosioekonominen asema. Digitalisaation
nopea kehitys on muuttanut ihmisten elämää ja arkea paljon, mutta sen negatiiviset ja positiiviset puolet eivät useinkaan jakaudu tasaisesti, vaan kasaantuvat usein niin, että osa ihmisistä kokee sen tuomat hyödyt ja taas toiset kärsivät
enemmän sen negatiivisista puolista.
Hyötyjen ja haittojen jakautuminen on huolestuttavaa ja erityisesti lasten
kohdalla ja siksi tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten digitaalisen osaamisen kehitykseen ja digitaaliseen eriarvoisuuteen. Tutkimuskysymykseksi on valittu ”Mitkä tekijät vaikuttavat lasten digitaaliseen eriarvoistumiseen?”. Tarkastelemalla näitä digitaalisen osaamiseen ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
voidaan löytää keinoja, joiden avulla digitaalista eriarvoisuutta lasten välillä
voidaan ehkäistä.
Digitalisaation aiheuttamiin haasteisiin ja sen synnyttämään epätasa-arvoon on alettu kiinnittää huomiota yhä enemmän esimerkiksi erilaisten
hankkeiden avulla, joiden tarkoituksena on ehkäistä digitaalisen eriarvoisuuden kasvua. Myös vanhempien tueksi on kehitetty erilaisia mediaoppaita, jotka
ovat avuksi lasten digiosaamisen tukemisessa ja kehityksessä. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Digitaalinen kuilu ja eriarvoisuus lasten välillä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111055527 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | eriarvoisuus | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | digitaalinen kuilu | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |