Digitaalinen kuilu ja eriarvoisuus lasten välillä
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalinen kuilu on muuttunut digitalisaation kehityksen myötä, ja samalla
aiheuttanut uudenlaisia haasteita tasa-arvon kannalta. Digitaalisella kuilulla ei
enää tarkoiteta vain eroa siinä, keillä on mahdollisuus päästä verkkoon ja käyttää tietokonetta, vaan käsitteen merkitys on laajentunut. Nykyään digitaalisella
kuilulla tarkoitetaan myös eroja siinä, millaiset mahdollisuudet eri ihmisillä on
hyödyntää verkon tarjoamia mahdollisuuksia ja miten ja millaisiin eri tarkoituksiin verkkoa käytetään.
Perheiden erilaiset mahdollisuudet tukea lasten digitaalisen osaamisen
kehitystä vaihtelevat hyvin paljon ja siten lasten väliset erot digiosaamisessa
voivat olla hyvinkin suuria. Perheiden mahdollisuuksiin vaikuttavat merkittävästi etenkin vanhempien koulutus ja sosioekonominen asema. Digitalisaation
nopea kehitys on muuttanut ihmisten elämää ja arkea paljon, mutta sen negatiiviset ja positiiviset puolet eivät useinkaan jakaudu tasaisesti, vaan kasaantuvat usein niin, että osa ihmisistä kokee sen tuomat hyödyt ja taas toiset kärsivät
enemmän sen negatiivisista puolista.
Hyötyjen ja haittojen jakautuminen on huolestuttavaa ja erityisesti lasten
kohdalla ja siksi tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään selvittämään tekijöitä, jotka vaikuttavat lasten digitaalisen osaamisen kehitykseen ja digitaaliseen eriarvoisuuteen. Tutkimuskysymykseksi on valittu ”Mitkä tekijät vaikuttavat lasten digitaaliseen eriarvoistumiseen?”. Tarkastelemalla näitä digitaalisen osaamiseen ja eriarvoisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
voidaan löytää keinoja, joiden avulla digitaalista eriarvoisuutta lasten välillä
voidaan ehkäistä.
Digitalisaation aiheuttamiin haasteisiin ja sen synnyttämään epätasa-arvoon on alettu kiinnittää huomiota yhä enemmän esimerkiksi erilaisten
hankkeiden avulla, joiden tarkoituksena on ehkäistä digitaalisen eriarvoisuuden kasvua. Myös vanhempien tueksi on kehitetty erilaisia mediaoppaita, jotka
ovat avuksi lasten digiosaamisen tukemisessa ja kehityksessä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5315]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eriarvoisuuden ulottuvuudet ja mekanismit lasten ja nuorten liikunta- ja urheiluharrastuksissa
Hautanen, Mira (2021)Tämän, kuvailevaa kirjallisuuskatsausta mukailevan tutkielman keskeinen tehtävä on ollut selvittää, millaisia eriarvoisuuden ulottuvuuksia ja mekanismeja lasten ja nuorten liikunta- ja urheiluharrastuksissa hahmottuu aiemman ... -
Tasapainoilua köyhyyden ja hyvinvoinnin välillä : kirjallisuuskatsaus lapsen hyvinvointia köyhyydeltä suojaavista tekijöistä
Kiero, Matleena (2022)Tämän kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman keskeinen tehtävä on ollut selvittää suomalaisen tutkimuskirjallisuuden pohjalta, mitkä ovat lapsen hyvinvointia suojaavia tekijöitä köyhyyden tilanteessa. ... -
Lasten ja nuorten hampaiden harjaustiheyteen yhteydessä olevat tekijät – muutokset 7–13 ikävuosien välillä : LATE-aineiston tuloksia
Huhtinen, Stina (2020)Suunterveys on merkittävä osa yleisterveyttä. Suomalaislasten ja -nuorten suunterveyttä on edistetty järjestelmällisesti jo usean vuosikymmenen ajan, mutta suositusten mukainen hampaiden harjaus ei siitä huolimatta toteudu ... -
Digitaalisen kuilun vaikutus eriarvoisuuden muodostumiselle
Kaleton, Mia (2022)Tämä tutkielma käsittelee digitaalisen kuilun merkitystä tietoyhteiskunnassa. Digitaalinen kuilu tai digitaalinen kahtiajako tarkoittaa tiedon jakautumista suuren informaatiomäärän johdosta. Tiedon jakautumiseen vaikuttaa ... -
Lasten kentät ja pääomat : osallistuminen ja eriarvoisuuksien rakentuminen päiväkodissa
Vuorisalo, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2013)