Show simple item record

dc.contributor.advisorMetsäpelto, Riitta-Leena
dc.contributor.authorLehtoaho, Henna
dc.date.accessioned2021-11-04T08:01:05Z
dc.date.available2021-11-04T08:01:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa. Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista (n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etupäässä SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa käytiin läpi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Tulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunkäynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen perustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteistyö, lähiaikuisen yksilöllinen tuki lapselle koulussa ja kotona, psykososiaalinen tuki sekä lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet täyttyivät psykososiaalisia useammin. Tukemisen vaikuttavuutta lisäsivät lapsen tarpeisiin yksilöllisesti kohdistettu interventio, yhteistyön monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona sekä psykososiaalisen tuen järjestyminen. Sijoitettujen lasten yksilöllisten koulunkäynnin tuen tarpeiden selvittäminen on tärkeää heitä koskevien erityisten kehityksellisten riskitekijöiden vuoksi. Tuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa yhteistyössä. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista löytääkseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja lapsia koulunkäynnissä.fi
dc.format.extent110
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersijoitettu lapsi
dc.subject.otherSISUKAS-hanke
dc.subject.otherkoulunkäynnin tuki
dc.subject.otherpsykososiaalinen hyvinvointi
dc.titlePerhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111045518
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperhehoito
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysotukimuodot
dc.subject.ysosijaishuolto
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record