Luokkatilan vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Juutinen, T., Haapala, E. A., & Hartikainen, J. (2021). Luokkatilan vaikutus lasten fyysiseen aktiivisuuteen. Liikunta ja tiede, 58(4), 45-46.
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Liikuntatieteellinen seura
Lapset ja nuoret viettävät suuren osan ajastaan koulussa. Suomen kouluissa on 2020-luvulla käytössä sekä perinteisiä että avoimia tilaratkaisuja. CHIPASE-tutkimuksen kouluosiossa ei havaittu avoimessa ja perinteisessä luokkatilassa suuria systemaattisia eroja liikkumisen määrässä. Sen sijaan taukoja passiivisesti vietetystä ajasta kertyi enemmän avoimessa tilassa. Luokkatilan tyypistä riippumatta opettajilla vaikuttaisi olevan merkittävä rooli oppilaiden liikkumiseen oppituntien aikana.
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101546719
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Rahoittaja(t)
Opetus- ja kulttuuriministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla
Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ... -
Sedentary Patterns and Sit-to-Stand Transitions in Open Learning Spaces and Conventional Classrooms among Primary School Students
Hartikainen, Jani; Haapala, Eero A.; Sääkslahti, Arja; Poikkeus, Anna-Maija; Finni, Taija (MDPI AG, 2022)Educational reforms worldwide have resulted in schools increasingly incorporating open and flexible classroom designs that may provide possibilities to reduce sedentary behavior among students during lessons. Cross-sectional ... -
Classroom-based physical activity and teachers’ instructions on students’ movement in conventional classrooms and open learning spaces
Hartikainen, Jani; Haapala, Eero A.; Poikkeus, Anna-Maija; Sääkslahti, Arja; Laukkanen, Arto; Gao, Ying; Finni, Taija (Springer, 2023)As a result of educational reforms in many countries, including Finland, new or renovated comprehensive schools have increasingly begun to incorporate open and flexible designs and principles. Multipurpose and adaptable ... -
3-4-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen
Jämsen, Anna; Villberg, Jari; Mehtälä, Anette; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja; Poskiparta, Marita (Suomen Varhaiskasvatus ry, 2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3-4-vuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetin eroja päiväkodissa eri vuodenaikoina sekä varhaiskasvattajan kannustuksen yhteyttä lasten fyysiseen aktiivisuutee ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.