Show simple item record

dc.contributor.advisorLappalainen, Raimo
dc.contributor.authorKonttinen, Oona
dc.contributor.authorKoistinen, Paula
dc.date.accessioned2021-10-13T04:52:17Z
dc.date.available2021-10-13T04:52:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78192
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin tietoisuustaitojen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden onnellisuuden kokemukseen Opiskelijan Kompassi -verkkointervention aikana. Lisäksi tutkittiin osallistujien tietoisuustaitojen eri osa-alueiden yhteyksiä onnellisuuden kokemiseen sekä kartoitettiin osallistujien jo olemassa olevien tietoisuustaitojen määrän yhteyttä heidän kokemaansa onnellisuuteen. Tutkimuksen osallistujat (N=168) osallistuivat vuosina 2017-2019 seitsemänviikkoiseen Jyväskylän yliopiston kehittämään hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvaan Opiskelijan Kompassin tuettuun verkkointerventioon. Mittareina käytettiin osakysymystä MHC-SF -mittarista (onnellisuuden kokemus), FFMQ:ta (tietoisuustaidot) ja loppukyselyn arviointikysymyksiä opituista tietoisuustaidoista. Tulokset osoittivat, että Opiskelijan Kompassi -intervention aikana opiskelijoiden onnellisuuden kokemus lisääntyi sekä tietoisuustaidot ja sen osataidot kehittyivät. Selvisi, että opiskelijoiden tietoisuustaitojen kehittyessä myös heidän onnellisuuden kokemuksensa lisääntyi. Lisäksi havaittiin, että korkeat tietoisuustaidot omaavat opiskelijat olivat onnellisempia kuin keskitason ja matalan taitotason omaavat opiskelijat ennen intervention alkua. Selvisi myös, että tietoisuustaitojen osataidoista hyväksyminen ilman arviointia ennusti onnellisuuden kehitystä Opiskelijan Kompassi -ohjelman aikana. Tutkimus toi uutta ja arvokasta tietoa opiskelijoiden onnellisuuden ja tietoisuustaitojen välisistä yhteyksistä HOT-pohjaisessa verkkointerventiossa.fi
dc.format.extent40
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOnnellisuutta läsnäololla : tietoisuustaitojen yhteys koettuun onnellisuuteen Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110135225
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysohyväksymis- ja omistautumisterapia
dc.subject.ysotietoinen läsnäolo
dc.subject.ysoonnellisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record