Onnellisuutta läsnäololla : tietoisuustaitojen yhteys koettuun onnellisuuteen Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiossa
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin tietoisuustaitojen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden onnellisuuden
kokemukseen Opiskelijan Kompassi -verkkointervention aikana. Lisäksi tutkittiin
osallistujien tietoisuustaitojen eri osa-alueiden yhteyksiä onnellisuuden kokemiseen sekä
kartoitettiin osallistujien jo olemassa olevien tietoisuustaitojen määrän yhteyttä heidän
kokemaansa onnellisuuteen. Tutkimuksen osallistujat (N=168) osallistuivat vuosina
2017-2019 seitsemänviikkoiseen Jyväskylän yliopiston kehittämään hyväksymis- ja
omistautumisterapiaan pohjautuvaan Opiskelijan Kompassin tuettuun verkkointerventioon.
Mittareina käytettiin osakysymystä MHC-SF -mittarista (onnellisuuden kokemus), FFMQ:ta
(tietoisuustaidot) ja loppukyselyn arviointikysymyksiä opituista tietoisuustaidoista. Tulokset
osoittivat, että Opiskelijan Kompassi -intervention aikana opiskelijoiden onnellisuuden
kokemus lisääntyi sekä tietoisuustaidot ja sen osataidot kehittyivät. Selvisi, että
opiskelijoiden tietoisuustaitojen kehittyessä myös heidän onnellisuuden kokemuksensa
lisääntyi. Lisäksi havaittiin, että korkeat tietoisuustaidot omaavat opiskelijat olivat
onnellisempia kuin keskitason ja matalan taitotason omaavat opiskelijat ennen intervention
alkua. Selvisi myös, että tietoisuustaitojen osataidoista hyväksyminen ilman arviointia
ennusti onnellisuuden kehitystä Opiskelijan Kompassi -ohjelman aikana. Tutkimus toi uutta
ja arvokasta tietoa opiskelijoiden onnellisuuden ja tietoisuustaitojen välisistä yhteyksistä
HOT-pohjaisessa verkkointerventiossa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Embodied ACT : hyväksymis- ja omistautumisterapiaan ja kehollisiin läsnäoloharjoituksiin perustuva ryhmäinterventio yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa
Heikkilä, Anni; Ollgren, Jasmine (2019)Suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla esiintyy aiempaa enemmän hyvinvoinnin ongelmia. Opiskelijoiden hyvinvoinnin ja opinnoissa edistymisen takaamiseksi tarjolla tulee olla tehokasta tukea hyvinvointiin. Yliopisto-opiskelijoiden ... -
Examining mediators of change in wellbeing, stress, and depression in a blended, Internet-based, ACT intervention for university students
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier BV, 2020)A coach-guided Acceptance and Commitment Therapy (ACT) intervention that uses a blended approach of two face-to-face and five online sessions (iACT; N = 33) has been found to be more effective than a waiting-list control ... -
Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan mobiili-intervention käyttöaktiivisuuden yhteys koetun stressin ja tietoisuustaitojen muutoksiin
Poikela, Hanna; Löfberg, Lauri (2017)Aiemmassa tutkimuksessa ollaan havaittu, että ylipaino ja psykologinen stressi ovat yleisimpiä elintapoihin liittyviä terveysongelmia ja että mindfulness-pohjaisilla menetelmillä voidaan vaikuttaa niihin liittyviin oireisiin. ... -
The change of well-being : mediator and moderator effects of depression in Muupu intervention
Kettunen, Anu; Tarkiainen, Juha (2015)The purpose of this study was to examine how a mindfulness- acceptance- and value-based intervention influences multidimensional well-being, and to find out if depression mediates or moderates that effect. 216 participants ... -
Does a mindfulness-, acceptance-, and value-based intervention for burnout have long-term effects on different levels of subjective well-being?
Kinnunen, Sanna M.; Puolakanaho, Anne; Mäkikangas, Anne; Tolvanen, Asko; Lappalainen, Raimo (American Psychological Association (APA), 2020)This study investigated whether beneficial intervention effects on burnout and mindfulness skills diffuse and facilitate the long-term development of different levels of subjective well-being: experiential (perceived ...