dc.contributor.author | Kainulainen, Johanna | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Vihriälä, Jyrki | |
dc.date.accessioned | 2021-10-12T11:00:25Z | |
dc.date.available | 2021-10-12T11:00:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kainulainen, J., Tarnanen, M., & Vihriälä, J. (2021). Arviointiosaamisen kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>31</i>(2), 125-138. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/arviointiosaamisen-kehittaminen-digitaalisessa-oppimisymparistossa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/arviointiosaamisen-kehittaminen-digitaalisessa-oppimisymparistossa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_101167464 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78189 | |
dc.description.abstract | Digitalisoituvat oppimisympäristöt ja oppimisen tukeminen teknologiavälitteisesti ohjaavat kiinnittämään huomiota myös arviointikäytänteiden kehittämiseen. Oppimisympäristön muuttuminen haastaakin tarkastelemaan kriittisesti, miten summatiivinen ja formatiivinen arviointi tukevat oppimista ja tarjoavat palautetta oppimisprosessin eri vaiheissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan Peda.netin digitaalisen arviointityökalun kehittämistyötä osana Opettajien arviointiosaaminen oppimisen, osallisuuden ja tuen toteutumisen edistäjänä (OPA) -hanketta. Kehittämistyön tavoitteena on tukea sekä kouluttajien että opiskelijoiden formatiivisen arviointiosaamisen kehittymistä erityisesti opettajankoulutuksessa. Tarkasteltavaa digitaalista arviointityökalua on pyritty kehittämään oppijaystävälliseksi osaamisen kuvantajaksi, jotta se toimisi oppimisen aikaisen arvioinnin tukena. Keskeisenä ajatuksena kehitystyössä on ollut se, että arviointityökalua kehitetään rinta rinnan pedagogisen kehittämisen kanssa. Digitaalisen arviointityökalun kehittämistä taustoitetaan luomalla katsaus arviointikulttuurissa tapahtuneisiin muutoksiin arviointiosaamista ja digitaalista arviointia valottavan tutkimuskirjallisuuden avulla. Tämän jälkeen esitellään Peda.netin arviointityökalun toimintaa ja sen hyödyntämistä osaamisen kuvauk-sessa ja oppimisen tukemisessa. Lisäksi esitellään työkalun avulla toteutettuja kokeiluja opettajankoulutuksessa ja kouluissa. Lopuksi pohditaan kehittämistyön antia ja sen suuntaamista jatkossa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2021/06/22/arviointiosaamisen-kehittaminen-digitaalisessa-oppimisymparistossa/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Arviointiosaamisen kehittäminen digitaalisessa oppimisympäristössä | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110125223 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.contributor.oppiaine | Vuorovaikutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teknologiakasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Interaction | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Technology Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 125-138 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | OKM/79/592/2018 | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | arviointimenetelmät | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | oppimisalustat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7111 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13158 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15768 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p26951 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Ministry of Education and Culture | en |
dc.relation.funder | Opetus- ja kulttuuriministeriö | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
dc.type.okm | A1 | |