Musiikki ja tunteet
Tässä työssä käsitellään musiikin ja tunteiden välistä yhteyttä. Työn lähtökohtana käytetään Arnold Schönbergin kaksitoistasäveljärjestelmää tonaalisen musiikin vastakohtana. Pyrkimyksenä on pohtia sitä, mitä on musiikki, ja mitkä tekijät musiikissa ovat niitä, jotka tekevät musiikista miellyttävää tai nautinnollista. Työssä kuvataan myös aivotoiminnan ja musiikin synnyttämien tunteiden yhteyteyttä.
Käyttäessään kaksitoistasäveljärjestelmää Schönbergin oli kehitettävä uusia vastakohtaisuuksia luovia tekijöitä, joilla voisi korvata tonaalisuuteen ja sävellajisuhteisiin perustuvat perinteisen musiikin sävellystekniikat. Schönbergin kehittämiä uusia tekijöitä musiikin tasapainon ja epätasapainon saavuttamiseen olivat esimerkiksi staattisuus, toistuvuus ja symmetria sekä dynamiikka, toistumattomuus ja asymmetria.
Työssä tehtiin katsaus seuraaviin musiikintutkimuksen aloihin ja käsitteisiin: homeostasia, parametrisysteemi, koherenssi ja ymmärrettävyys, musiikin muoto, musiikin logiikka, musiikin aika, dynaaminen psykologia, musiikin semiotiikka, musiikin neurofysiologia ja psykofysiikka. Musiikin motiivit, temaattiset materiaalit ja muoto rakentuvat musiikissa esiintyvistä peruselementeistä, kuten rakenteista, sävelasteikoista, melodiasta, sointukulusta, sävelsuhteista, harmoniasta ja rytmistä. Nämä herättävät ihmiskehossa tunteita, jännitteitä ja niiden purkautumisprosesseja.
Lisäksi käsittelen musiikkia aivotutkimuksen ja kuulohavainnon näkökulmista sekä pohdin äänten kuulemisen ja tunteiden välistä yhteyttä. Työssä otan esille aivotutkimuksesta keskeisen käsitteen, poikkeavuusnegatiivisuusvasteen (mismatch negativity, MMN).
...
This thesis aims to explore the connection between music and emotions. The starting point of this work is Arnold Schönberg's twelve-tone system as opposed to tonal music. This thesis reflects on what music is and which factors in music are the ones that make music pleasant or enjoyable. This work also describes the connection between brain activity and the emotions generated by music.
Using the twelve-tone system, Schönberg had to develop new complimentary methods that could replace the compositional techniques of traditional music based on tonality and tonal relationships. New methods developed by Schönberg for balance and imbalance in music included "static," "repetitive," and "symmetrical" on the one hand and "dynamic," "nonrepetitive," and "asymmetric" on the other. Schönberg’s way of understanding tonality as artificial suggests that tonality is not the only way to organize musical discourse.
The work reviewed the following areas and concepts of music research: homeostasis, parametric system, coherence and comprehensibility, music form, music logic, music time, dynamic psychology, music semiotics, music neurophysiology and psychophysics. The motifs, thematic materials, and form of the music are constructed from the basic elements present in the music, such as structures, scale, melody, chord flow, tonal relationships, harmony, and rhythm. These evoke emotions, tensions and their release processes in the human body.
In addition, I deal with music from the perspectives of brain research and auditory perception, and consider the connection between hearing sounds and emotions. In addition, I review one key concept of brain research, mismatch negativity (MMN).
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Music-induced positive mood broadens the scope of auditory attention
Putkinen, Vesa; Makkonen, Tommi; Eerola, Tuomas (Oxford University Press, 2017)Previous studies indicate that positive mood broadens the scope of visual attention, which can manifest as heightened distractibility. We used event-related potentials (ERP) to investigate whether music-induced positive ... -
Mismatch negativity in musical context
Liikala, Lari (2020)Auditorinen poikkeavuusnegatiivisuus on elektroenkefalografilla (EEG) mitattavissa oleva negatiivinen aivovaste, jonka ajatellaan toimivan merkkinä aivojen suorittamalle automaattiselle äänenerottelulle. Tässä tutkielmassa ... -
My emotions expressed by music
De Jong, Elske (2014)Improvisational psychodynamic music therapy (IPMT) has been demonstrated by Erkkilä et al. (2011) to be effective in the treatment for people suffering from depression. For the purpose of a mixed methods research design ... -
Regulating pre-performance psychobiosocial states with music
Middleton, Thierry (2016)The present study aimed to investigate the effects of music on swimmers’ pre-performance psychobiosocial states. We involved a purposeful sample of competitive swimmers (N = 17) in a 5-week intervention grounded in the ... -
Self-report measurement of segmentation, mimesis and perceived emotions in acousmatic electroacoustic music
Mendoza Garay, Juan (2014)Acousmatic Electroacoustic Music is a form of art in which any sound is regarded to have the potential to be used as a basic unit to build a musical discourse. This study addresses the measurement of three important aspects ...