Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRantamäki, Niina
dc.contributor.authorKattilakoski, Mari
dc.contributor.authorHalonen, Maija
dc.date.accessioned2021-09-29T07:08:19Z
dc.date.available2021-09-29T07:08:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationRantamäki, N., Kattilakoski, M., & Halonen, M. (2021). Alueellinen yhdenvertaisuus maakunnallistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa. <i>Yhteiskuntapolitiikka</i>, <i>86</i>(4), 383-394. <a href="http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091546266" target="_blank">http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091546266</a>
dc.identifier.otherCONVID_101215771
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77957
dc.description.abstractYhdenvertaisuus on keskeinen sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta ohjaava tavoite, mutta ilmiön alueellinen ulottuvuus on jäänyt usein katveeseen. Artikkelissa haastatellaan kahdessa maakunnallisessa sote-organisaatiossa ja eri palvelualueilla johtotehtävissä olevia viranhaltijoita. Millaisena alueellinen yhdenvertaisuus näyttäytyy uudistuvien sote-rakenteiden toimintaa ohjaavissa periaatteissa, rakenteissa ja toimintakäytännöissä? Entä kuinka se konkretisoituu palvelujen tuottamisessa?fi
dc.description.abstractThe welfare state can be considered one of the most significant equality projects of Finnish society. However, its original aim of ensuring equal and universal access to public welfare services, irrespective of social status or domicile, is now being threatened by a shortage of resources. Rural residents in particular are increasingly concerned about their security of access to adequate social care. Recent reforms have sought to address the resource problem by moving towards a provincial organization of services. In this article, we examine how spatial equality is manifested in regional social and health care organizations in two provinces. Based on 12 expert interviews carried out in two different organizations, spatial equality is defined as securing access to the same treatment regardless of where people are domiciled. This includes operational structures that take into account the regional dimension, the provision of services based on a uniform set of criteria, and different ways of providing services that overcome the challenges posed by regional diversity.Based on the results, spatial equality is pursued under various cross-pressures – including the pressure to harmonize services and still provide them in a manner appropriate to each area. To support spatial equality, organizations should be able to create and act according to a system that is grounded in place-sensitive information. In line with the calls made in our interview material, we call for explicit public debate on how far the objectives of spatial equality should be pursued.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTerveyden ja hyvinvoinnin laitos
dc.relation.ispartofseriesYhteiskuntapolitiikka
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021091546266
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherspatial equality
dc.subject.othersocial and health care reform
dc.subject.otherrural areas
dc.titleAlueellinen yhdenvertaisuus maakunnallistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109295022
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkola University Consortium Chydeniusen
dc.contributor.oppiaineSosiaalitieteiden yksikköfi
dc.contributor.oppiaineThe Unit of Social Sciencesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange383-394
dc.relation.issn1455-6901
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume86
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Yhteiskuntapolitiikka, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber355/03.01.03/2017
dc.subject.ysoyhdenvertaisuus
dc.subject.ysoterveyspalvelut
dc.subject.ysopalvelujärjestelmät
dc.subject.ysosote-uudistus
dc.subject.ysososiaalipalvelut
dc.subject.ysokunnat
dc.subject.ysomaakunnat
dc.subject.ysoaluepolitiikka
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17567
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3307
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21189
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28346
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1307
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10083
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6819
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1468
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.funderMinistry of Agriculture and Forestryen
dc.relation.funderMaa- ja metsätalousministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationTutkimustamme on rahoittanut maa- ja metsätalousministeriö maaseutupolitiikan neuvoston asettaman hankeryhmän esityksestä Makeran valtakunnallisiin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin suunnatuista varoista.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0