The Playful Affordances of Picture Book Apps for Children
Järvenpää, H. (2021). The Playful Affordances of Picture Book Apps for Children. Eludamos, 12(1), 149-167. https://doi.org/10.7557/23.6367
Julkaistu sarjassa
EludamosTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 the Author
The tradition of children’s literature has evolved side by side with the market of children’s entertainment, games, and toys. The selection of contemporary print products includes a wide variety of materially or technologically enhanced picture books. This background is rarely considered in the examination of children’s book applications that have attracted scholarly interest after the arrival of smartphones and tablets during the early 2010s.
The relationship between picture book apps, mobile games, and digital playthings requires further examination that considers the specific affordances of the mobile platform. Leaning on five case studies, this article examines how picture book apps afford opportunities for a reading experience that contains features characteristic for children’s digital play. For this purpose, I adapt a specific model of close reading that focuses on the visual, auditory, tactile, and performative elements of children’s video games.
On the basis of the case studies, it seems that navigating a picture book app requires balancing between different modes of action: reading, playing, and exploring. Engagement with picture book apps has different forms that resemble the features of both traditional print reading and digital play. However, further examination of children’s playful reading practices and intergenerational play is necessary from a premise that recognizes playing with a book as a valuable research topic.
...
Julkaisija
A. Jahn-Sudmann c/o Zentrum für Interdisziplinäre MedienwissenschaftISSN Hae Julkaisufoorumista
1866-6124Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.eludamos.org/index.php/eludamos/article/view/vol12no1-8Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101174116
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Interpretation, Negotiation, Play : A Multiple Case Study of Playful Reader Engagement with an Augmented Reality Picturebook
Järvenpää, Hanna (Svenska barnboksinstitutet, 2022)Augmented reality (AR) picturebooks combine printed children’s literature with augmented reality. This study examines the shared reading of the Finnish AR picturebook Mur, eli karhu (2016) by Kaisa Happonen and Anne Vasko. ... -
Réka Királyn ja Marika Maijalan kurkistuskirja Lunta sataa, Lupo! multimodaalisena mediumina ja kirjaesineenä
Marttinen, Heta (Jyväskylän yliopisto, 2020) -
Monimuotoiset kuvakirjat kutsuvat lukijan leikkiin
Järvenpää, Hanna (Lastenkirjainstituutti, 2022)Kuvakirjojen joukkoon kuuluu muodoltaan ja materiaaliltaan moninaisia teoksia, jotka poikkeavat perinteisestä kirjaformaatista. Kuvakirjoja voidaan valmistaa erilaisista materiaaleista ja ne voivat sisältää muitakin ... -
Härmistetty kuolema : pelonhallintaa zombi-kuvakirjoissa
Ylönen, Susanne (Taidehistorian seura, 2018)Artikkeli tarkastelee zombikuvakirjojen tapoja käsitellä zombeissa ruumiillistuvaa rumaa ja väkivaltaista kuolemaa. Se keskittyy erityisesti tapoihin, joilla zombeihin liittyviä pelkoja pyritään kuvakirjoissa hallitsemaan. ... -
Widening Teachers' Reading Repertoires : Moving beyond a Popular Childhood Canon
Cremin, Teresa; Mukherjee, Sarah Jane; Aerila, Juli‐Anna; Kauppinen, Merja; Siipola, Mari; Lähteelä, Johanna (Wiley, 2024)To develop a love of reading in the young, teachers need rich repertoires of children's literature and other texts. However, the significance of this subject knowledge is rarely given the attention it deserves in policy, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.