dc.contributor.advisor | McVeigh, Joseph | |
dc.contributor.author | Väisänen, Jyri | |
dc.date.accessioned | 2021-09-27T06:45:28Z | |
dc.date.available | 2021-09-27T06:45:28Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77907 | |
dc.description.abstract | Amerikkalaisen Tom Kapinosin luoma Californication (2007–2014) on mustalla huumorilla sävytetty draamasarja
alkoholisoituneesta ja rietastelevasta kirjailijasta, Hank Moodysta, sekä hänen edesottamuksistaan seksin, huumeiden
ja rock ’n’ rollin täytteisessä Los Angelesissa. Muista draamasarjoista Californicationin erottaa sen erityisen läheinen
suhde populaarimusiikkiin, joka esiintyy monitasoisina viittauksina niin sarjan soundtrackissa ja dialogissa, kuin
myös juonessa ja hahmojen nimissäkin.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on listata millaisia erilaisia viittauksia populaarimusiikkiin
Californication sisältää, sekä selvittää millaisilla tavoilla niitä sarjassa hyödynnetään. Lisäksi tutkielmassa pyritään
analysoimaan yleisellä tasolla kyseisten viittauksien funktioita sekä vaikutuksia katsojaan. Tutkielman materiaalina
toimivat neljä jaksoa sarjan kolmelta ensimmäiseltä tuotantokaudelta, jotka poimittiin niiden intertekstuaalisen
sisällön määrää ja laatua silmällä pitäen. Jaksoista löytyneet viittaukset listattiin ja luokiteltiin tyypin mukaan, jotka
olivat 1. rekvisiitta & kuvauspaikka, 2. dialogi, 3. hahmot sekä 4. cameoroolit. Viittausten funktiot jaettiin myös
kolmeen päätyyppiin: 1. juonen edistäminen, 2. huumori sekä 3. piilotetut viittaukset eli ”pääsiäismunat”. Luokittelun
lisäksi jokaisesta jaksosta laadittiin myös tarkempi kirjallinen analyysi.
Tutkimus osoitti, että 74:stä viittauksesta useimmat toimittivat samanaikaisesti useampaa virkaa ja, että näistä
merkittävimmät kategoriat olivat dialogi ja huumori. Määrällisesti eniten viittauksia löytyi toisen kauden
ensimmäisestä jaksosta, jonka tapahtumat sijoittuvatkin musiikkimaailmaan. Suppeasta aineistosta johtuen
lisätutkimusta aiheesta kuitenkin vaaditaan laajemman kuvan muodostamiseksi. Koska tämänlaista poikkimediallista
yhdistelmää ei aiemmin ole tutkittu intertekstuaalisuuden kontekstissa, antaa tämä tutkielma potentiaalisen pohjan
jatkotutkimukselle sekä löydösten soveltamiselle tulevaisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Californication | |
dc.subject.other | Tom Kapinos | |
dc.title | ”Should I Stay or Should I Rock the Casbah?” : popular music allusion and easter eggs in Californication | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109274976 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | intertekstuaalisuus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | rock | |
dc.subject.yso | alluusiot | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |
dc.subject.yso | populaarikulttuuri | |
dc.subject.yso | intertextuality | |
dc.subject.yso | music | |
dc.subject.yso | rock music | |
dc.subject.yso | allusions | |
dc.subject.yso | popular music | |
dc.subject.yso | popular culture | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |