dc.contributor.advisor | Palomäki, Sanna | |
dc.contributor.author | Mäntylä, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2021-09-22T05:45:32Z | |
dc.date.available | 2021-09-22T05:45:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77871 | |
dc.description.abstract | Fyysinen aktiivisuus ja kestävyyskunto ovat tutkimusten mukaan yhteydessä akateemiseen osaamiseen, mutta motoristen perustaitojen yhteyttä akateemiseen osaamiseen on tutkittu vähemmän. Tutkielmassa selvitettiin ovatko motoriset perustaidot yhteydessä matematiikan oppimistuloksiin perusopetuksen kolmasluokkalaisilla. Erityisesti tarkastelun kohteena olivat motoristen perustaitojen ja sen osa-alueiden; liikkumis-, välineenkäsittely- ja tasapainotaitojen, yhteydet matematiikan oppimistuloksiin. Tutkimus on osa laajempaa LIKES:n Liikkuvaa matikkaa -tutkimusta.
Tutkielman aineisto kerättiin syksyllä 2019 kolmestatoista keskisuomalaisesta koulusta, joista tutkimukseen osallistui 384 oppilasta (tyttöjä 50 %). Motorisia perustaitoja mitattiin KTK-, MABC-2- ja Eurofit-mittareilla. Matematiikan osaamista mitattiin FUNA-testistöllä. Aineiston analysoinnissa luotiin neljä summamuuttujaa motorisille perustaidoille ja yksi matematiikan osaamiselle. Yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimen ja lineaariseen regressioanalyysin avulla, joissa vakioivia tekijöitä olivat oppilaan sukupuoli, sukupuolen ja motoristen perustaitojen tai sen osa-alueen yhdysvaikutusmuuttuja, viivajuoksu, kehon rasvaprosentti ja äidin koulutus.
Matematiikan oppimistuloksiin positiivisessa yhteydessä olivat motoriset perustaidot sekä sen osa-alueista liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot. Mitä parempia nämä taidot olivat, sitä parempia olivat matematiikan oppimistulokset. Motoriset perustaidot selittivät 8,2 prosenttia, liikkumistaidot 12,2 prosenttia ja välineenkäsittelytaidot 7,3 prosenttia matematiikan oppimistulosten vaihtelusta. Tytöt olivat poikia parempia tasapainotaidoissa ja pojat välineenkäsittelyssä sekä vauhdittomassa pituudessa. Hyvät motoriset perustaidot voivat tukea oppilaan matemaattista osaamista, joten matematiikan ja motoristen perustaitojen yhtäaikaista opetusta voidaan suositella. Tutkimusta aiheesta tarvitaan lisää, että tulokset olisivat yleistettävissä.
Tämä artikkelimuotoinen pro gradu -tutkielma sisältää kirjallisuusosan ja artikkelikäsikirjoituksen, josta löytyvät tutkimuksen toteutus, empiiriset tutkimustulokset ja johtopäätökset. | fi |
dc.description.abstract | Physical activity and aerobic endurance are associated with academic achievement according to previous research. The association between fundamental motor skills and academic achievement are far less studied. The study investigates whether fundamental movement skills are associated with mathematics learning outcomes. More specifically the study examined locomotor skills, manipulative skills and stabilizing skills, and their connections to mathematics learning outcomes in 3rd graders. This study is part of a major research by LIKES.
The study was executed in Central Finland in autumn 2019 including 13 schools and 384 students who participated in the research (50 percent girls). Fundamental movement skills were measured with KTK, MABC-2 and Eurofit. Mathematics learning outcomes were measured by FUNA. Four sum variables were made for fundamental movement skills and one for mathematics. Data was analyzed by Pearson’s correlation coefficient and linear regression. Covarients in the linear regression models were students’ sex, interaction variable (sex and fundamental movement skill or specific skill), students’ result from the shuttle run, body fat percentage and mother’s education.
Fundamental movement skills, locomotor skills and manipulative skills were associated with mathematics learning outcomes. The better the fundamental movement, locomotor or manipulative skills were, the better were the results in mathematics. Fundamental movement skills explained 8,2 percent, locomotor skills 12,2 percent and manipulative skills 7,3 percent of the variation of the mathematics learning outcomes. Girls were better than boys in all stabilizing skills and boys were better in manipulative skills and standing broad jump. Good fundamental motor skills can support students’ mathematics learning. Hence, it is possible to suggest teaching fundamental movement skills and mathematics together, but more research is needed in order to generalize these results. | en |
dc.format.extent | 52 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikkumistaidot | |
dc.subject.other | tasapainotaidot | |
dc.subject.other | välineenkäsittelytaidot | |
dc.subject.other | motoriset perustaidot | |
dc.title | Motoristen perustaitojen yhteydet matematiikan oppimistuloksiin alakoulun kolmasluokkalaisilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109224943 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | oppimistulokset | |
dc.subject.yso | motoriset taidot | |
dc.subject.yso | perustaidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.type.okm | G2 | |