Show simple item record

dc.contributor.advisorSiippainen, Anna
dc.contributor.authorMarja-aho, Taina
dc.date.accessioned2021-09-20T05:16:54Z
dc.date.available2021-09-20T05:16:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77834
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten pelikasvatus näyttäytyy paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten digitaaliset pelit ja pelaaminen on huomioitu paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sekä miten näissä käytännössä ohjataan pelikasvatukseen. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto kerättiin paikallista varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka olivat kuntien verkkosivuilta saatavilla. Aineisto koostettiin varhaiskasvatussuunnitelmista erilleen poimituista peli- ja mediakasvatukseen sekä peleihin ja pelaamiseen liittyvistä kohdista. Tarkastelluista 43 varhaiskasvatussuunnitelmista noin 75 prosenttia sisälsi peli- ja mediakasvatukseen jollakin tavalla liittyviä mainintoja ja reilussa neljäsosassa suunnitelmista mainittiin pelit ja pelaaminen. Maininnat peleistä liittyivät useimmiten oppimiseen ja pedagogisesti perusteltuun käyttöön varhaiskasvatuksessa. Kasvatuksellinen ohjaaminen tuotiin esiin eri medioihin tutustumisena sekä niiden turvalliseen käyttöön ohjaamisena. Pelit ja media nähtiin sekä oppimisen välineenä että sisältönä. Pelikasvatusta käsitteenä ja sanana ei mainita paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Harvoissa suunnitelmissa mainitaan erikseen digitaalinen pelaaminen tai pelit. Pelaamisen yleisyys ja keskeinen asema lasten elämässä huomioon ottaen on huomionarvoista, miten vähän pelaamisen mahdollisuuksia tuodaan esiin varhaiskasvatussuunnitelmissa.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen pelaaminen
dc.titlePelikasvatus kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109204909
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopelikasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysopelaaminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record