dc.contributor.advisor | Siippainen, Anna | |
dc.contributor.author | Marja-aho, Taina | |
dc.date.accessioned | 2021-09-20T05:16:54Z | |
dc.date.available | 2021-09-20T05:16:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77834 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten pelikasvatus näyttäytyy paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten
digitaaliset pelit ja pelaaminen on huomioitu paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa sekä miten näissä käytännössä ohjataan pelikasvatukseen.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen ja analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimusaineisto kerättiin paikallista varhaiskasvatussuunnitelmista, jotka olivat kuntien verkkosivuilta saatavilla. Aineisto koostettiin varhaiskasvatussuunnitelmista erilleen poimituista peli- ja mediakasvatukseen sekä peleihin ja pelaamiseen liittyvistä kohdista.
Tarkastelluista 43 varhaiskasvatussuunnitelmista noin 75 prosenttia sisälsi
peli- ja mediakasvatukseen jollakin tavalla liittyviä mainintoja ja reilussa neljäsosassa suunnitelmista mainittiin pelit ja pelaaminen. Maininnat peleistä liittyivät
useimmiten oppimiseen ja pedagogisesti perusteltuun käyttöön varhaiskasvatuksessa. Kasvatuksellinen ohjaaminen tuotiin esiin eri medioihin tutustumisena
sekä niiden turvalliseen käyttöön ohjaamisena. Pelit ja media nähtiin sekä oppimisen välineenä että sisältönä.
Pelikasvatusta käsitteenä ja sanana ei mainita paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Harvoissa suunnitelmissa mainitaan erikseen digitaalinen pelaaminen tai pelit. Pelaamisen yleisyys ja keskeinen asema lasten elämässä huomioon ottaen on huomionarvoista, miten vähän pelaamisen mahdollisuuksia tuodaan esiin varhaiskasvatussuunnitelmissa. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | digitaalinen pelaaminen | |
dc.title | Pelikasvatus kuntien paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109204909 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | pelikasvatus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | pelaaminen | |