Lasten ja äitien syyselitysten yhteydet sekä psykologisen kontrollin rooli
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkastelimme lasten ja äitien syyselitysten yhteyksiä. Tutkituilta lapsilta ja äideiltä kysyttiin lasten onnistumisiin ja epäonnistumisiin johtaneista syistä. Aineisto kerättiin silloin, kun lapset olivat ensimmäisellä ja kolmannella luokalla. Selitetyt tilanteet liittyivät lapsen koulusuoriutumiseen ja mitatut syyselitykset olivat lapsen kyvykkyys, yrittämisen määrä, tehtävän vaikeus ja aikuiselta saatu apu. Syyselitykset luokiteltiin analyysejä varten sen perusteella, oliko kyseessä lapsesta vai ulkoisesta tekijästä johtuva syy. Olimme erityisen kiinnostuneita lasta tehostavista ja syyttävistä syyselityksistä. Tehostaviksi syyselityksiksi määriteltiin lapsen onnistumisen selittäminen lapsesta johtuvilla tekijöillä, ja epäonnistumisen selittäminen ulkoisilla syillä. Lasta syyttäväksi syyselitykseksi määriteltiin lapsen epäonnistumisen selittäminen lapsesta johtuvilla syillä. Tutkimme myös äitien käyttämän psykologisen kontrollin muuntavaa roolia äitien ja lasten syyselitysten yhteyksissä.
Tulostemme mukaan ensimmäisellä luokalla lasten epäonnistumisten syyselitykset olivat yhteydessä äitien syyselityksiin, sen sijaan onnistumisten syyselitykset eivät olleet. Lasten itseä syyttävän syyselityksen käyttö oli vähäisempää, mitä enemmän äidit käyttivät lasta tehostavia syyselityksiä. Tarkemmin sanoen, mitä enemmän äidit selittivät lapsen onnistumisia lapsesta johtuvilla syillä suhteessa ulkoisiin syihin, sitä vähemmän lapset selittivät epäonnistumista itsestä johtuvilla tekijöillä. Psykologisen kontrollin rooliin liittyen tuloksemme osoittivat, että lasten ja äitien käyttämien lasta syyttävien syyselitysten yhteys riippui äidin käyttämän psykologisen kontrollin määrästä silloin, kun lapset olivat ensimmäisellä luokalla. Kun äidit selittivät lapsen epäonnistumisen lasta syyttävästi sekä käyttivät paljon psykologista kontrollia, myös lapset syyttivät todennäköisemmin itseään epäonnistumisesta. Psykologisella kontrollilla ei ollut muuntavaa vaikutusta muissa syyselitysten yhteyksissä. Kolmannella luokalla mitatut äitien ja lasten syyselitykset eivät olleet merkitsevästi yhteydessä toisiinsa, eikä psykologisen kontrollin määrä muuntanut kyseisiä yhteyksiä.
Tulokset viittaavat siihen, että lasten epäonnistumisiin liittyvät syyselitykset saavat vaikutteita kotoa erityisesti peruskoulun alkuvaiheessa. Lasten kasvaessa heidän syyselityksiinsä vaikuttaa myös muu ympäristö, jolloin lasten syyselitykset näyttäisivät eriytyvät äitien käyttämistä syyselityksistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten koulusuoriutumistaan koskevat kausaaliattribuutiot peruskoulussa
Tarpila, Riikka (2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia peruskouluikäisten lasten kausaaliattribuutiot eli syyselitykset tyypillisesti ovat koulusuoriutumiseen liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa esiopetuksen ... -
Psykologisen joustavuuden yhteys psykososiaaliseen hyvinvointiin ja koulukiusaamiseen alakoululaisilla
Schwartz, Katri (2023)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia psykologisen joustavuuden yhteyttä psykososiaaliseen hyvinvointiin ja kiusaamiskokemuksiin 7-9-vuotiailla lapsilla vuosiluokilla 1-3 (n=168). Lasten haastattelujen perusteella kerätty ... -
Lasten psykososiaalisen hyvinvoinnin ja psykologisen joustavuuden edistäminen mobiilipelin avulla
Lemmetyinen, Lari (2024)Child and adolescent mental health problems are still a major ongoing issue in the society. Mental health care services only have limited resources for support, which has led to a high prevalence of young people outside ... -
Lasten kokemuksia yksinäisyydestä
Aro, Laura; Lintu, Tanja (2012)Tutkimuksessa selvitettiin lasten kokemuksia yksinäisyydestä, erityisesti sitä, millaisissa tilanteissa lapset kokevat yksinäisyyttä, millaisia kausaaliattribuutioita lapset näkevät yksinäisyytensä taustalla ja onko tyttöjen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.