Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Aila
dc.contributor.authorNyrhinen, Henrik
dc.date.accessioned2021-09-13T05:45:24Z
dc.date.available2021-09-13T05:45:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77752
dc.description.abstractKoronapandemia siirsi tilintarkastajat ja monen muun alan työntekijät etätyöhön maailmanlaajuisesti vuonna 2020. Se vaikutti merkittävästi tilintarkastajiin ja heidän työhönsä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin auktorisoitujen tilintarkastajien kokemuksia etätyöstä sen aikana sekä pyrittiin selvittämään, mitä kehitettävää etätyössä on tilintarkastuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyi Big four-tilintarkastusyhteisöihin ja niiden työntekijöiden kokemuksiin koronapandemian aikana. Tutkimusaineisto koostui vuonna 2021 toteutetuista puolistrukturoiduista teemahaastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän auktorisoitua tilintarkastajaa Big four-tilintarkastusyhteisöistä ja haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että tilintarkastajat ovat kokeneet etätyön pääsääntöisesti positiivisesti koronapandemian aikana. Haastateltavat kuvailivat etätyötä vapaana ja joustavana tapana tehdä töitä. Hyödyllisinä asioina tilintarkastajat pitivät etätyössä ajansäästöä, vapaa-ajan lisääntymistä sekä parempaa työn ja yksityiselämän yhdistämistä. Negatiivisina ja haasteellisina asioina etätyössä tilintarkastajat pitivät kommunikointia, sosiaalisten kontaktien puutetta, tylsistymisen tunnetta, työyhteisöllisyyden ylläpitämistä sekä nuorempien tilintarkastajien perehdyttämistä. Erona aiempiin tutkimustuloksiin oli se, että etätyössä koettiin olevan parempi työskentelyrauha. Tilintarkastuksen näkökulmasta etätyön kuva on laajentunut ja hyötyinä koettiin monipuolisemmat työtavat tehdä tilintarkastusta sekä digitalisaation tuomat paremmat työkalut ja järjestelmät. Haasteina tilintarkastuksessa koettiin asiakaspalvelu, asiakassuhteen kehittäminen, työn seuranta ja kommunikaation vähentyminen. Tulokset osoittivat, että kehitettävää etätilintarkastuksessa on kommunikaatiossa asiakkaiden kanssa ja tiimien sisällä sekä asiakaspalvelussa.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheretätilintarkastus
dc.titleTilintarkastajien kokemuksia etätyöstä koronapandemian aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109134849
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysoteemahaastattelut
dc.subject.ysoetätyö
dc.subject.ysotilintarkastus
dc.subject.ysotilintarkastajat
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record