dc.contributor.advisor | Virtanen, Aila | |
dc.contributor.author | Nyrhinen, Henrik | |
dc.date.accessioned | 2021-09-13T05:45:24Z | |
dc.date.available | 2021-09-13T05:45:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77752 | |
dc.description.abstract | Koronapandemia siirsi tilintarkastajat ja monen muun alan työntekijät etätyöhön maailmanlaajuisesti vuonna 2020. Se vaikutti merkittävästi tilintarkastajiin
ja heidän työhönsä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin auktorisoitujen tilintarkastajien kokemuksia etätyöstä sen aikana sekä pyrittiin selvittämään, mitä kehitettävää etätyössä on tilintarkastuksen näkökulmasta. Tutkimus keskittyi Big four-tilintarkastusyhteisöihin ja niiden työntekijöiden kokemuksiin koronapandemian aikana.
Tutkimusaineisto koostui vuonna 2021 toteutetuista puolistrukturoiduista
teemahaastatteluista, jotka toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluihin
osallistui yhteensä seitsemän auktorisoitua tilintarkastajaa Big four-tilintarkastusyhteisöistä ja haastatteluista saatua aineistoa analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että tilintarkastajat ovat kokeneet etätyön pääsääntöisesti positiivisesti koronapandemian aikana. Haastateltavat kuvailivat
etätyötä vapaana ja joustavana tapana tehdä töitä. Hyödyllisinä asioina tilintarkastajat pitivät etätyössä ajansäästöä, vapaa-ajan lisääntymistä sekä parempaa työn ja yksityiselämän yhdistämistä. Negatiivisina ja haasteellisina asioina etätyössä tilintarkastajat pitivät kommunikointia, sosiaalisten kontaktien puutetta, tylsistymisen tunnetta, työyhteisöllisyyden ylläpitämistä sekä nuorempien tilintarkastajien perehdyttämistä. Erona aiempiin tutkimustuloksiin oli se, että etätyössä koettiin olevan parempi työskentelyrauha.
Tilintarkastuksen näkökulmasta etätyön kuva on laajentunut ja hyötyinä
koettiin monipuolisemmat työtavat tehdä tilintarkastusta sekä digitalisaation
tuomat paremmat työkalut ja järjestelmät. Haasteina tilintarkastuksessa koettiin
asiakaspalvelu, asiakassuhteen kehittäminen, työn seuranta ja kommunikaation
vähentyminen. Tulokset osoittivat, että kehitettävää etätilintarkastuksessa on
kommunikaatiossa asiakkaiden kanssa ja tiimien sisällä sekä asiakaspalvelussa. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | etätilintarkastus | |
dc.title | Tilintarkastajien kokemuksia etätyöstä koronapandemian aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202109134849 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Laskentatoimi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Accounting | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20421 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | teemahaastattelut | |
dc.subject.yso | etätyö | |
dc.subject.yso | tilintarkastus | |
dc.subject.yso | tilintarkastajat | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |