Enemmän huolta, vähemmän tukea : yhteisvanhemmuuden ensi askeleet esikoistaan odottavilla vanhemmilla korona-aikana
Kuusiaho, I.-L., Böök, M. L., & Rönkä, A. (2021). Enemmän huolta, vähemmän tukea : yhteisvanhemmuuden ensi askeleet esikoistaan odottavilla vanhemmilla korona-aikana. Tutkiva hoitotyö, 19(2), 20-28.
Published in
Tutkiva hoitotyöDate
2021Copyright
© Suomen sairaanhoitajaliitto, 2021
Tutkimuksen tarkoitus: Kuvata, miten esikoistaan odottavat vanhemmat kokivat koronapandemian vaikuttaneen vanhemmuuteen valmistautumiseen ja erityisesti siihen, miten he yhdessä valmistautuvat ja sitoutuvat tulevaan vanhemmuuteen (ns. yhteisvanhemmuus).
Aineisto ja menetelmät: Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin huhti-elokuussa 2020 ja toteutettiin etäyhteyksin. Tutkimukseen osallistui 22 esikoistaan odottavaa vanhempaa (11 pariskuntaa). Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisella sisallönanalyysilla.
Tulokset: Odottavat vanhemmat kokivat, että koronapandemia vaikutti vanhemmuuteen valmistautumiseen siten, että isien osallistumismahdollisuudet rajoittuivat, yhteiskunnan tuki väheni, rajoitustoimet aiheuttivat sosiaalista eristäytymistä ja stressitekijät lisääntyivät. Yhteisvanhemmuuden kannalta haitallista oli puolisoiden jääminen palvelujen ulkopuolelle ja odottavien parien heikentynyt mahdollisuus saada tukea läheisiltä, vertaisilta ja palveluilta. Sosiaalisen eristäytymisen hyötynä odottavat vanhemmat pitivät lisääntynyttä parisuhdeaikaa ja mahdollisuutta keskittyä vauvan odotukseen.
Päätelmät: Korona-aika teki näkyväksi odottavien vanhempien vahvan toiveen molempien vanhempien osallistumiseen palveluissa. Odottavia vanhempia tulisi tukea niin, että puolison läsnäolo äidin rinnalla mahdollistuisi kaikissa tilanteissa, eivätkä he jäisi yksin tai tiedosta paitsi.
...


Publisher
Suomen sairaanhoitajaliittoISSN Search the Publication Forum
1459-4846Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97855139
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Academy of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoF
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mikä muuttui vai muuttuiko mikään? : yli 65-vuotiaiden arki korona-aikana
Ahosola, Päivi; Tuominen, Katariina; Tiainen, Kristina; Jylhä, Marja; Jolanki, Outi (Kasvun ja vanhenemisen tutkijat, 2021)Koronapandemian leviämisen estämiseksi asetetut rajoitukset ovat kohdistuneet erityisesti ikäihmisiin, joille tauti on vaarallisin. Miten korona-aika rajoituksineen on näkynyt ikääntyneiden elämässä ja hyvinvoinnissa? ... -
“Equally, but in our own way” : First-time parents’ prenatal expectations of coparenting
Ranta, Minna; Böök, Marja Leena; Paloniemi, Susanna; Rönkä, Anna (Routledge, Taylor & Francis, 2022)This study examined the expectations of expectant first-time parents on coparenting in a Finnish two-parent family. Thirty expectant couples were individually interviewed (N = 60) during the third trimester of pregnancy. ... -
Vanhempien kokemuksia yhteisvanhemmuuden merkityksestä lapsen hyvinvoinnille
Ollikainen-Lautamäki, Veera (2022)Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vanhempien käsityksiä siitä, millainen yhteisvanhemmuus tukee tai heikentää lapsen hyvinvointia. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pariskunnat, joiden esikoislapsi oli haastatteluhetkellä ... -
Yhteisvanhemmuuden juurilla : lapsuudenperheen mallit ja yhteisvanhemmuuden rakentuminen odottavilla vanhemmilla
Ruuska, Anu (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yhteisvanhemmuuden rakentumista ensimmäistä lastaan odottavilla pariskunnilla. Yhteisvanhemmuus (eng. coparenting) kuvaa vanhempien tapaa toimia yhdessä hoivatessaan ja kasvattaessaan ... -
Singing is what we do (together) - redefining "together" : A comparative study
van der Sandt, Johann; Schaumberger, Helmut; Coppi, Antonella; Salminen, Sanna; Wolf, Motje (Università di Bologna, 2021)This article discusses the impact that the Covid-19 pandemic has had on singing with children in schools by providing a descriptive analysis of a comparative look at children's experiences of their singing habits and ...